کدینگ حسابداری چیست+بررسی کاربردهای آن

کدینگ حسابداری چیست22

کدینگ حسابداری چیست؟ احتمالا بارها پیش آمده که در مورد کدینگ حسابداری به عنوان یک غول حسابداری شنیده باشین، کدینگ حسابداری بخش مهمی در مبحث حسابداری می باشد که شما با یادیگیری این بخش می توان گفت 25 % حسابداری را آموخته اید.

در این مقاله قصد داریم به صورت مفصل به مبحث کدینگ حسابداری بپردازیم تا آخر مقاله همراه ما باشید و هر سوالی در این زمینه یا هر مبحث حسابداری داشتید می توانید از قسمت پشتیبانی حسابداری سوال خود را بپرسید تا در اسرع وقت حسابدارهای ما پاسخ شما را بدهند.

کدینگ حسابداری چیست

کدینگ حسابداری یعنی یکسری که در علم جدید حسابداری برای ساده کردن مفاهیم حسابداری استفاده می شود، به این معنا که انواع مختلف حسابها را کد گذاری، دسته بندی و شاخه بندی می کنیم، با توجه به پیچیدگی و وسعت حسابداری اگر از کدینگ حسابداری استفاده نشود، سیستم حسابداری ما دچار بی نظمی و بهم ریختگی می شود. کدینگ حسابداری در سطوح مختلف تعیین میشود طبق تصویر زیر :
در این تصویر کاملا مشخص است که ما یک شاخه اصلی داریم و بخش هایی پائین، زیر شاخه به حساب می آیند که هر کدام دارای کد مختلفی می باشند.

کدینگ حسابداری در واقع یک نوع دسته ‌بندی حساب ‌ها در حسابداری است. این کدینگ معمولاً به شکل درختی انجام می ‌شود، که روش رایج ‌ترین آن است. در کدینگ حسابداری، دسته ‌بندی ‌هایی برای حساب‌ ها مشخص می‌ شود که دارای سطوح مختلف و کدهای متنوعی هستند. این کدها نشان می ‌دهند که سرشاخه و زیرشاخه ‌ها کدامند.
کدینگ حسابداری در تمامی امور مالی استاندارد سازی می ‌شود و با فرمت خاص، دسترسی به گزارشات با جزئیات کامل را برای حسابداران فراهم می ‌کند. این مفهوم اساسی در حسابداری به کاهش خطاهای انسانی و افزایش دقت در مدیریت اطلاعات مالی کمک میکند.

کدینگ حسابداری مرکز آموزشی

اهداف کدینگ حسابداری چیست

اهداف کدینگ حسابداری عبارتند از

  • یکپارچگی اطلاعات: کدینگ حسابداری به حسابداران کمک می ‌کند تا در سیستم حسابداری خود، اطلاعات را به صورت یکپارچه و منظم ذخیره و مدیریت کنند؛
  • تسهیل در تهیه گزارشات مالی: با استفاده از کدینگ حسابداری، تهیه گزارشات مالی سریع و آسان می ‌شود.

کدینگ حسابداری موجب افزایش سرعت و دقت در ثبت رویدادهای مالی، تسهیل در پیدا کردن و جستجو کردن حساب ‌ها، رعایت استانداردهای حسابداری و هماهنگی با سایر شرکت ‌ها، تفکیک و تمایز بین حساب ‌های مختلف، و امکان تحلیل و بررسی عملکرد شرکت از طریق گزارشات مالی می‌ شود.

کدینگ حسابداری یک موضوع بسیار مهمی می باشد که ما به شما پیشنهاد می کنیم حتما در هر کسب و کار ار آن  حتما استفاده کنید.

  1.  به کمک کدینگ حسابدارها می توانند به راحتی گزارشگیری داشته باشند.
  2.  برای افزایش سرعت و دقت عملیات حسابداری یا مالی و همچنین برای اینکه خطای انسانی کمتری داشته باشیم می توانیم از کدینگ حسابداری استفاده کنیم.
  3.  برای اینکه یک عملیات مالی و یکپارچه ای داشته باشیم می توانیم با استفاده از یک الگوی مشخص کدینگ حسابداری استفاده کنیم.
  4.  بنابراین کدینگ حسابداری به تحلیل مالی جهت سرمایه گذاری کمک می کند و به سرمایه گذاری جدید قدرت تصمیم گیری دوباره شرکت و نحوه سرمایه گذاری را می دهد.
  5.  کدینگ حسابداری یک بحث تخصصی می باشد که نظم زیادی به بخش حسابداری و حسابدارها می دهد.

نکات مهم در کدینگ حسابداری

یکی از مباحث تخصصی در حسابداری کدینگ حسابداری می باشد که این بخش باید توسط حسابداران یا مدیران مالی با تجربه انجام شود، کدینگ حسابداری یک موضوع خیلی مهمی می باشد.

که هر حسابدار و مدیر مالی باید به صورت کامل به این مبحث مسلط باشد. شما می توانید با گذراندن یک دوره حسابداری به این بخش مسلط شوید.

وجود کدینگ حسابداری مشکلات مالی و معضلات حسابداری را از ابتدا و ریشه حل می کند، و حتی کدینگ حسابداری از بروز خیلی از مشکلات جلوگیری می کند.

شاید قبلا حسابداران به صورت دستی برای هر محصول یا عملیات حسابداری کد مشخص می کردند ولی در حال حاضر با وجود کدینگ حسابداری این مسئله رفع شده و به عنوان یک مبحث حسابداری می توان گفت دقت و سرعت عمل حسابدارها چندین برابر شده.

کدینگ حسابداری یکی از مهم ‌ترین مباحث در حسابداری است. در اینجا به برخی نکات مهم در مورد کدینگ حسابداری می ‌پردازیم

  • مفهوم کدینگ حسابداری: کدینگ حسابداری به استفاده از کدها برای شناسایی و دسته ‌بندی حساب‌ ها، معاملات و اقلام مالی می‌ پردازد. این کدها به سازمان ‌ها کمک می‌ کنند تا اطلاعات مالی را بهبود دهند و دسترسی به آن ‌ها را آسان ‌تر کنند؛
  • انواع کدینگ حسابداری: کدینگ می‌ تواند به صورت ساده (مانند حروف اول حساب ‌ها) یا پیچیده ‌تر (با استفاده از اعداد و حروف) باشد. همچنین می ‌تواند برای دارایی‌ ها، بدهی ‌ها، درآمدها و هزینه ‌ها انجام شود.

اهمیت کدینگ حسابداری

  • دقت و سرعت: کدینگ به دقت و سرعت در ثبت و گزارش ‌گیری کمک می ‌کند؛
  • استانداردسازی: با استفاده از کدینگ، اطلاعات مالی استاندارد‌تر و قابل مقایسه میشوند؛
  • کاهش خطاهای انسانی: کدینگ کمک به کاهش خطاهای انسانی در حسابداری میکند.

مراحل کدینگ حسابداری

  • تعیین نیازها: ابتدا باید نیازهای سازمان را برای کدینگ مشخص کنیم؛
  • انتخاب سیستم کدینگ: سپس سازمان‌ها سیستم کدینگ مناسب خود را انتخاب می‌کنند؛
  • کدگذاری: در این مرحله، به هر حساب یک کد اختصاص داده می‌شود.

با استفاده از کدینگ حسابداری، می‌توانید اطلاعات مالی را بهبود دهید و بهترین نتیجه را در حسابداری خود بگیرید.

کدینگ حسابداری با استفاده از نرم افزارهای حسابداری

بهترین راه برای کدینگ حسابداری استفاده از نرم افزار می باشد. البته برای کدینگ می توان از اکسل هم استفاده کرد، اما نرم افزارهای مالی بهترین روش برای استفاده از کدینگ می باشند، زیرا در این نرم افزارها امکانات فراوانی می باشد و همچنین می توان غییرات گسترده ای روی کدینگ در این نرم افزارها اعمال کرد، سرعت و دقت این کار توسط نرم افزارهای حسابداری چندین برابر می شود.

انواع کدینگ حسابداری

  • کدینگ حفظی
  • سلسله مراتبی
  • کدینگ توده ای
  • کدینگ وجهی

اگر بخواهیم به مهمترین و متداولترین انواع کدینگ حسابداری بپردازیم که در حسابداری ویژه بازار کار کاربردی است، بپردازیم می توان به 5 نوع اصلی اشاره کرد که این پنج نوع شامل موارد زیر می باشد

کدینگ حفظی

در این نوع کدینگ حسابداری، اسم حساب ها به صورت مخفف به کار برده می شوند.
یک عده از حسابدارها برای به خاطر سپردن راحتر حساب ها از این روش استفاده می کنند. یه طور مثال کد حساب پرداختنی ” ح-پ” می باشد که طرف اول حساب ها می باشد.

سلسه مراتبی

این نوع کدینگ براساس یک ترتیب منطقی خاص می باشد که می توانیم آن ها را گسترش دهیم، چون ما ، در تعداد، حساب، کالا ها و داده ها محدودیتی نداریم، پرکاربردترین نوع کدینگ، سلسه مراتبی می باشد.
کدینگ حسابداری متوالی
در این نوع کدینگ به کدهای پی در پی گفته می شود که در آن داده ها و اعداد به صورت پشت هم کد گذاری می شوند.

کدینگ توده ای

این روش را تنها می توان برای یک دوره مالی استفاده کرد و در این روش کدها می توانند به یک حساب اختصاص داده می شود.

کدینگ وجهی

در این روش هر عدد معرف نوع خاصی از حساب ها می باشد. به عنوان مثال در کدینگ وجهی یک آموزشگاه می توان گروه یک را به مشخص کردن بخش های مختلف آموزشگاه، گروه دوم را به عنوان نماینده هزینه های مختلف آموزشگاه، گروه دوم را به عنوان نماینده هزینه های مختلف آموزشگاه و گروه سوم را نمایشگر زیر گروه های 2 گروه قبلی در نظر گرفت.

سطوح مختلف کدینگ حسابداری

کدینگ حسابداری از سه سطح اصلی تشکیل شده است.

  1.  گروه حساب
  2.  حساب کل
  3.  حساب معین
  4.  حساب تفضیلی

گروه حساب

گروه حساب ها همان حساب های اصلی هستند، که دسته بندی حساب های دیگر براساس آن ها انجام می شود. گروه حساب ها شامل موارد زیر می باشد.

  1. دارایی های جاری
  2. دارایی های غیر جاری
  3.  بدهی های جاری
  4. بدهی های بلند مدت
  5.  حقوق صاحبان سهام
  6.  درآمد ها
  7.  بهای تمام شده کالا فروش رفته و خدمات ارائه شده
  8.  هزینه ها
  9. سایر حساب ها

حساب کل

گروه دوم حساب، حساب کل می باشد که ز ریز شدن حساب های بالا تشکیل می شود

سطح معین

از این سطح برای تفکیک حساب های کلی و متمایز کردن ان ها استفاده می شود. این سطح نشان دهنده هزینه ها و درآمدها می باشد که برای گزارش گیر و ابتدا برای گرفتن تصمیم های مهم از این سطح استفاده می شود.

سطح تفضیلی

در سطح تفضیلی متناسب، با فعالیت شرکت آن را طراحی کرد و به آن شاخ و برگ داد، به طور مثال سطح معین هزینه را می توان به بخش های هزینه اینترنت و هزینه برق تقسیم می شود.

کدینگ حسابداری مرکز آموزشی مژگان مدحج

اکسل کدینگ حسابداری

در پائین چند نمونه از کدینگ های مختلف در زمینه کاری مختلف را برای شما بارگذاری خواهیم کرد.

  • دانلود اکسل کدینگ کل
  • دانلود اکسل کدینگ حسابداری
  • نمونه کدینگ حسابداری

در پائین یک نمونه کامل از کدینگ حساب ها را برای شما ارائه خواهیم کرد.
کد گروه گروه حساب کد حساب کل نام حساب کل

  • 1 دارایی های جاری 101 موجودی نقد و بانک
  • 1 102 سرمایه گذاری کوتاه مدت
  • 1 103 103 حساب ها و اسناد دریافتنی تجاری
  • 1 104 104 سایر حساب ها و اسناد دریافتنی
  • 1 105 موجودی و کالا
  • 1 106 106 سفارشات و پیش پرداخت
  • 1 107

نتیجه گیری

در ادامه قصد داریم به پر تکرارترین سوالاتی که در این مدت پرسیدید پاسخ دهم.

  1. باید همه گزینه های کدینگ را حفط کنم؟خیر شما نیازی ندارید که همه کدینگ را حفظ کنید و هر وقت به این مبحث نیاز داشتید فقط کافیه به این گروه ها مراجعه کنید.
  2.  آیا سرفصل حساب های شرکت ها الزامی است که مطابق صورت های مالی برای دارایی باشد؟الزامی به یکی بودن شکل ظاهر گزارشات درون سازمانی و برون سازمانی نیست.
  3. کدینگ حسابداری همیشه در حال تغییره؟در نهایت از شما کمال تشکر دارم که تا اینجای مقاله همراه من بودید، مبحث کدینگ حسابداری یک مبحث خیلی مهم در زمینه حسابداری می باشد، برای یادگیری این مبحث می توانید از دوره های اموزشی متفاوتی استفاده کنید.

که ما در مرکز آموزشی ill سابقه 15 ساله در زمینه حسابداری داریم و میتوانیم به شما در این زمینه مشاوره بدهیم برای ارتباط با مشاورین مرکز آموزشی ill می توانید در قسمت نظرسنجی اطلاعات خود را قرار دهید، همچنین هر سوالی در مورد.

 

3 پاسخ

    1. کدینگ در نرم‌ افزار حسابداری هلو به سه سطح تقسیم می‌ شود که عبارتند از:
      حساب‌ های کل: با کد ۳ رقمی و نمایش با رنگ قرمز.
      حساب‌ های معین: با کد ۴ رقمی اضافه بر کد کل (یعنی با ۷ رقم) و نمایش با رنگ سبز.
      حساب‌ های تفصیلی: با کد ۴ رقمی اضافه بر کدهای قبلی (یعنی با ۱۱ رقم) و نمایش با رنگ آبی.
      این ساختار سه سطحی به شما امکان می‌ دهد تا اطلاعات مالی را با دقت و جزئیات بیشتری ثبت و دسته‌ بندی کنید. همچنین، این ساختار به رعایت استانداردها و سهولت در تهیه گزارش‌ های مالی کمک می‌ کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آغاز گفتگو
1
چطور میتونم کمکت کنم ؟
مرکز آموزشی ایل
سلام خوش آمدید چطوری میتونم کمکتون کنم ؟