کارهای مالیاتی یک حسابدار

کارهای مالیاتی یک حسابدار به چه امور مهمی اشاره دارد؟
کارهای مالیاتی یک حسابدار موضوعی است که میخواهیم در این مقاله به بررسی آن بپردازیم.با توجه به پیشرفت و پیچیدگی کارهای یک واحد اقتصادی تمامی کسب و کار ها به دنبال یک حسابدار حرفه ای هستند برای انجام کار های مالیاتی واحد اقتصادی خود.
یک خطای کوچک حسابداران باعث وارد شدن ضرر به ان واحد اقتصادی میشود در نتیجه همه کسب و کار ها برای انجام کارهای مالیاتی یک حسابدار حرفه ای نیاز دارند.

حسابداری مالیاتی یک حوزه مهم در حسابداری است که به مطالعه و اعمال قوانین و مقررات مالیاتی مربوط به درآمدها و هزینه ‌های یک سازمان یا شخص حقوقی یا فردی می‌ پردازد. در این نوع حسابداری، حسابدار مالیاتی تنها به مسائل مالیاتی توجه دارد و به امور مالیاتی می ‌پردازد. این تخصص به عنوان یک تخصص رسمی شناخته می‌ شود و قوانین و مقررات دقیقی در مورد آن وجود دارد که کسب و کارها باید حتما آن ‌ها را رعایت کنند. از آنجا که مالیات موضوع حساسیتی دارد، رسیدگی درست و تخصصی به امور مالیاتی می ‌تواند از متضرر شدن یک کسب و کار جلوگیری کند و سهل ‌انگاری در این موضوع می ‌تواند خسارات زیان ‌باری بر شرکت وارد نماید. بنابراین، در شرکت ‌ها از افراد و حتی تیم‌ های تخصصی در زمینه مالیات بهره‌ برداری می ‌شود.

حسابدار مالیاتی چه کسی است

حسابدار مالیاتی کیست و کارهای مالیاتی یک حسابدار چگونه است؟ فردی است که علاوه بر این که در زمینه حسابداری اطلاع دارد باید به امور مالیاتی تسلط کافی داشته باشد تا بتواند ان کسب و کار را در مسیر درست راهنمایی کند.
برای انجام این کار احسابدار مالیاتی باید بر تمام قوانین جدید مالیاتی و کار های مالیاتی تسلط کافی داشته باشد. در یک دوره مالیاتی بر تمام قوانین جدید مالیاتی و کار های مالیاتی تسلط کافی پیدا کرد.

حسابدار مالیاتی شخصی است که در زمینه حسابداری دانش دارد و همچنین با قوانین مالیاتی آشنایی دارد. وظایف اصلی یک حسابدار مالیاتی شامل بررسی صورت ‌های مالی، برنامه ‌ریزی بودجه، سازماندهی سوابق مالی، محاسبه مالیات، بازرسی سیستم‌ های حسابداری و برقراری ارتباط با مشتریان است. آن ‌ها به افراد و شرکت ‌ها کمک می‌ کنند تا اظهارنامه مالیاتی دقیقی را تهیه و تنظیم کنند که تمام استانداردهای قانونی را رعایت کند.

مهارت ‌های مورد نیاز برای یک حسابدار مالیاتی عبارتند از:

  • آشنایی با قوانین مالیاتی؛
  • آشنایی با بهترین روش‌ های حسابداری؛
  • آشنایی با انواع نرم ‌افزارهای حسابداری؛
  • مدیریت دارایی؛
  • آشنایی با محاسبات پیچیده؛
  • مدیریت زمان؛
  • همکاری و کار تیمی؛
  • توجه به جزئیات.

حسابداری مالیاتی به مجموعه ‌ای از اطلاعات حسابداری اطلاق می ‌شود که بیشتر به محاسبه و گزارش مالیات مربوط می ‌شود تا نمایش صورت‌ های مالی عمومی.

کار های مالیاتی یک حسابدار شامل چه چیزهایی میباشد:

 

  •  مشاوره و دادن راهکار های مالیاتی
  •  اصلاح حساب ها و کدینگ انها
  •  تهیه و تنظیم اظهارنامه مالیات عملکرد و ارزش افزوده
  •  محاسبه مالیات حقوق و دستمزد
  •  تحریر دفاتر
  •  ارایه راهکار برای کاهش بدهی مالیاتی
  •  حسابدار باید توانایی تنظیم کردن اظهارنامه های مالیاتی در موئد مقرر داشته باشد
  •  تمام گزارش ها و بدهی ها و درامد ان واحد اقتصادی در مدت یک ماه یا به صورت سالانه تهیه کنند
  •  پیگیری چک های دریافتی و وصول نشده و برگشتی … داشته باشد
  •  از قوانین و بخشودگی ها و معافیت های به روز اطلاع داشته باشد.
حسابدار مالیاتی چه کسی است؟ و کارهای مالیاتی یک حسابدار چیست
کارهای مالیاتی یک حسابدار چیست

فرق حسابداری مالیاتی با حسابرسی مالیاتی

حسابرسی مالیاتی در اصل یک فرایندی است که با توجه به ان درستی و نادرستی اسناد و مدارک مالی مورد برسی قرار میگیرند و حسابرسی مالیاتی بر چگونگی رعایت کردن قوانین و استندارد های مالیاتی نظارت میکند.
در حسابرسی مالیاتی مالیات بر درامد واحد های اقتصادی و نوع پرداخت ان مشخص میشود.تاریخ انجام حسابرسی مالیاتی بسیار اهمیت دارد باید در یک بازده مشخص شده انجام شود.
کار های مالیاتی یک حسابدار نظر دادن حرفه ای راجب گزارش های مالیاتی مختلف است. اما حسابرس مالیاتی درست بودن اسناد و مدارک و رعایت کردن قوانین و استاندار های مالیاتی نظارت میکند.

شرح بعضی از کار های مالیاتی یک حسابدار

یکی از مهم ترین کار هایی مالیاتی یک حسابدار انجام میدهد محاسبه مالیات عملکرد و تهیه اظهار نامه مالیاتی:
  • اولین کاری که یک حسابدار مالیاتی انجام میدهد ثبت نام کردن در سایت سازمان امور مالیاتی و دریافت کد اقتصادی.
  • بعد از انجام  ثبت نام و دریافت نام کاربری و رمز عبورکار های مربوط به ارسال اظهار نامه را انجام میدهیم.
  • و در اخر کد پیگیری دریافت میکنیم برای پیگیری رد یا قبول شدن وضعیت اظهارنامه عملکرد.
اظهار نامه عملکرد یک اظهار نامه مالیاتی است هم برای اشخاص حقیقی و حقوقی ( همه افرادی که دارای درامد و شغل و کسب و کار هستند) این اشخاص در پایان سال مالی تمام مبلغ سود و زیان خود را در معاملات و رویداد های مالیاتی محاسبه میکنند.
و اظهار نامه عملکرد بر این اساس محاسبه میکنند و مطابق آن مالیات میپردازند.
اشخاص حقوقیکه شرکت دارند و شرکتشان به ثبت رسیده است مطابق ماده 110 قانون مالیات های مستقیم اظهار نامه عملکرد تهیه میکنند و به همراه ترازنامه و سود و زیان خود به سازمان امور مالیاتی ارسال میکنند.
ارسال اظهار نامه عملکرد برای اشخاص حقوقی و حقیقی باید در موئد مقرر که تعیین شده است به سازمان امور مالیاتی ارسال شود اگر سر وقت مشخص شده انجام نشده باشد مودی مشمول جریمه میشود.
اشخاص حقوقی تا 4 ماه بعد از پایان سال مالی فرصت دارند ( بیش تر اشخاص حقوقی تا 31 تیر اظهار نامه عملکرد ارسال میکنند) اشخاص حقیقی تا 31 خرداد ماه فرصت دارند اظهارنامه عملکرد خود را رد کنند.
برای این که یک حسابدار مالیاتی بتواند به خوبی مالیات عملکرد محاسبه کند باید به تمام قوانین مالیاتی را بلد باشد. در یک دوره مالیاتی میتواند تمام قوانین جدید را اموزش ببیند.

یکی از کار های مالیاتی یک حسابدار محاسبه مالیات بر ارزش افزوده:

مالیات بر ارزش افزوده یک نوع مالیات غیر مستقیم میباشد.ارزش افزوده مصرف کننده نهایی به همراه بهای خرید کالا و خدمات پرداخت میکند.
در بعضی از موارد ما یک سری کالا تهیه میکنیم که ارزش افزوده انها پرداخت میکنیم ولی ما مصرف کننده نهایی نیستیم مالیات ارزش افزوده ای که پرداخت کردیم از ارزش افزوده های دریافتنی کسر میکنیم و ما به تفاوت به خزانه دولت واریز میکنیم.
کار های مالیاتی یک حسابدار که باید به آنها مسلط باشد.
یکی از کار های مالیاتی یک حسابدار محاسبه مالیات بر ارزش افزوده
  •  انواع مالیات بر ارزش افزوده
  • مالیات بر ارزش افزوده تولیدی
  • مالیات بر ارزش افزوده مصرفی
  •  مالیات بر ارزش افزوده درامد
مالیات بر ارزش افزوده تا سال 1400 ( 3 درصد عوارض مالیات ارزش افزوده و 6 درصد مالیات ارزش افزوده ) این گونه محاسبه میشد.
اما بعد از دائمی شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده اظهار نامه ارزش افزوده به صورت مجموع مالیات و عوارض با نرخ 9 درصد برای تمام کالا ها محاسبه میشود.
یک حسابدار مالیاتی باید بتواند ارزش افزوده و معافیت مربوط به ان و رد کردن اظهار نامه ارزش افزوده در سامانه عملیات الکترونیک مالیات بر ارزش افزوده را بلد باشد.

یکی دیگر از کار های مالیاتی یک حسابدار محاسبه مالیات حقوق و دستمزد

مالیات بر درامد حقوق مالیاتی که مستقیما از دارایی و درامد اشخاص حاصل میشود.
مالیات بر حقوق جز مالیات ها تکلیفی یعنی شناسایی مبلغ و پرداخت مالیات حقوق کارکنان بر عهده کارفرما است.
سقف مالیات حقوق سالیانه در سال 1402 مبلغ 1.200.000.000 میباشد.
مطابق قانون ارسال لیست مالیات حقوق پرسنل و رد کردن ان در سامانه هر ماه اجباری است و انجام ندادن ان باعث جریمه میشود.
با شرکت در یک دوره مالیاتی در مرکز اموزشی ill    به راحتی بر تمام قئانین به روز مالیاتی و کارهای مالیاتی یک حسابدار تسلط پیدا کنید.
یک حسابدار مالیاتی باید بتواند هر ماه مالیات حقوق پرسنل محاسبه کند و در سامانه وارد کند.
سوالات متداول
  1.  فرق یک حسابدارمالی  با حسابدار مالیاتی در چیست؟ حسابدار مالی بر اساس استاندار ها حسابداری فعالیت میکند ولی حسابدار مالیاتی کارش را با استفاده از قوانین و استاندارد های حسابداری وقانون مالیات مستقیم و برسی بند های قانون انجام میدهد
  2. مهم ترین کارهای مالیاتی یک حسابدار چیست؟ مشاوره و دادن راهکار های مالیاتی تا ان واحد اقتصادی در مسیر درست قرار بگیرد: تهیه و تنظیم اظهارنامه مالیات عملکرد و ارزش افزوده؛ محاسبه مالیات حقوق و دستمزد؛ تحریر دفاتر.
از شما همراهان عزیز ممنونم که تا پایان این مقاله من را همراهی کردید. در صورتی که سوالی در این زمینه داشتید میتوانید از مرکز اموزشی ill   بپرسید تا متخصصین ما به شما پاسخ بدهند.

2 پاسخ

    1. درآمد حسابداران مالی و مالیاتی می‌تواند بسته به عوامل مختلفی مانند سطح تجربه، مهارت‌ها، موقعیت جغرافیایی و نوع کارفرما متفاوت باشد. به طور کلی، حسابداران مالیاتی ممکن است درآمد بیشتری داشته باشند به دلیل تخصصی بودن کارشان و نیاز به دانش عمیق در قوانین مالیاتی، اما این تفاوت درآمد می‌تواند در مناطق مختلف و بر اساس تقاضای بازار متغیر باشد.
      حسابداری مالیاتی به مجموعه‌ای از اطلاعات حسابداری اطلاق می‌شود که بیشتر به محاسبه و گزارش مالیات مربوط می‌شود. حسابداران مالیاتی به افراد و شرکت‌ها کمک می‌کنند تا اظهارنامه مالیاتی دقیقی را تهیه و تنظیم کنند که تمام استانداردهای قانونی را رعایت کند و از دانش خود در مورد قوانین مالیاتی برای کمک به مشتریان برای افزایش پس‌انداز و اجتناب از مجازات استفاده می‌کنند.
      در مقابل، حسابداران مالی معمولاً با تمام اسناد و رویدادهای مالی یک تجارت سر و کار دارند و مسئولیت رسیدگی و ثبت کلیه امور مالی یک شرکت را بر عهده دارند. آنها ممکن است در تهیه صورت‌های مالی، بودجه‌بندی، و تحلیل مالی دخیل باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آغاز گفتگو
1
چطور میتونم کمکت کنم ؟
مرکز آموزشی ایل
سلام خوش آمدید چطوری میتونم کمکتون کنم ؟