مهارت هفت گانه icdl شامل چه سرفصل هایی است ؟

مهارت هفت گانه Icdl

مهارت هفت گانه icdl دارای رشته های گسترده ای است اما ما برای هر کاری نیاز به کار با کامپیوتر پیدا می کنیم.

بهتر است این مطلب را باز تر بگویم. در این جهان هستی و امروزه اکثر کارهایمان را با کامپیوتر پیش می بریم و قطعا از خانه دار و خردسال گرفته تا جوان و پیر و کارمند باید بلد باشند که با کامپیوتر کار کنند.

ما از قبل تا به حال راجع به مطالب مختلفی صحبت کرده ایم مطلبی که قرار است الان آن را مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم مهارت های هفتگانه ICDL و مباحثی است که در دوره ICDL و کامپیوتر باید آن ها را بیاموزیم. این مباحث معمولا مقدماتی هستند برای یادگیری رشته های دیگر کامپیوتر.

مهارت‌ های هفتگانه ICDL مخفف عبارت International Computer Driving License هستند که به معنای گواهینامه بین‌ المللی رایانه است. این گواهینامه شامل مهارت‌ های مختلف در زمینه کامپیوتر و نرم‌ افزارها می‌ شود. این مهارت‌ ها عبارت‌ اند از
آشنایی با مفاهیم پایه فناوری اطلاعات و ارتباطات (IT): شامل مفاهیم اساسی تئوری فناوری اطلاعات در حد مبتدی
آشنایی با اینترنت (Internet): شامل خدمات اطلاعاتی شبکه، ایمیل و ارتباطات اینترنتی
آشنایی با ویندوز (Windows): نحوه استفاده از کامپیوتر و مدیریت فایل‌ها
آشنایی با واژه‌پردازی (Word): پردازش متن و کار با اسناد Word
آشنایی با صفحه‌گسترده (Excel): کار با جداول و فرمول‌ها در Excel
آشنایی با پایگاه داده (Access): کار با بانک‌های اطلاعاتی
آشنایی با ارائه مطلب (PowerPoint): کار با اسلایدها و ارائه‌های تصویری.
این مهارت‌ها بر دو نوع عملی و تئوری ارائه می‌شوند و برای کسانی که به دنبال کفایت در مهارت‌های کامپیوتری هستند، بسیار مفید هستند.

مهارت هفت گانه icdl

سرفصل هایی که در مهارت هفت گانه icdl می آموزید:

 

ما در کل یک هفت خان کامپیوتر داریم که مهارت های هفتگانه نام درست آنهاست، البته این را بدانید اگر میگوییم هفت خان به این منظور نیست که این دوره ها سخت هستند.

بلکه شما با یک آموزش اصولی موفق خواهید شد که این اموزشها را به راحترین روش ممکن یاد بگیرید. هفت خان کامپیوتر شامل چند مهارت و چند مبحث ساده است، که شامل موارد:

  • it یا امنیت ، امنیت برای کاربران
  • مهارت ویندوز
  •  مهارت ورد یا همان WORD ، پردازش متن
  •  مهارت اکسل یا همان EXCEL ، صفحات گسترده
  •  مهارت اکسس یا همان ACCESS ، پایگاه داده
  •  مهارت پاورپوینت یا همان POWER POINT ، ارائه تصویری ،( که این چهار نرم افزار باهم ، آفیس OFFICE نام گذاری می شوند.)
  •  آموزش استفاده از اینترنت و ساخت ایمیل و همچنین نحوه استفاده از مرورگرها را اموزش خواهید دید.

 

توضیحات دیگری که لازم است راجع به این مهارت های هفتگانه بدانید این است که این مهارت های هفتگانه فعلا در ایران رایج هستند و در ایران فعلا از این سر فصل ها برای آموزش استفاده می شود.

 

OFFICE یا آفیس در مهارت هفت گانه icdl چیست؟

 

آفیس چند نرم افزار هستند که در کامپیوتر بسیار مورد استفاده قرار می گیرند و پر کاربرد هستند. این چند نرم افزار درواقع همان ورد ، اکسس ، اکسل و پاورپوینت می باشند.

هرکدام از این چهار نرم افزار برای یک کاری کارآمدند. برای حسابداری ، نوشتن یا طراحی و ساخت PDF ، برای کار های دانشگاه و کنفرانس ها و سایر موارد دیگر از این چند نرم افزار استفاده می شود.

این نرم افزار ها باهم آفیس نامیده می شوند و هنگام نصب آن ها روی سیستم ، لپتاپ یا کامپیوتر همگی باهم نصب می شوند، نصب این نرم افزارها راحت می باشد و فقط کافی است سری به اینترنت بزنید و پس از دانلود اقدام به نصب و راه اندازی آفیس بکنید.

 

ICDL به سه بخش تقسیم می شود ، فقط در اروپا:

 

دوره ICDL در اروپا به سه بخش مقدماتی ، متوسط و پیشرفته تقسیم می شود. هر کدام از این بخش ها طبیعتا تفاوت هایی دارند. که یکی از تفاوت های آن ها همین سر فصل ها و مباحث دوره ICDL می باشند.

 

سرفصل های بخش مقدماتی دوره آی سی دی ال در اروپا:

 

در این بخش تنها پنج مورد از تمام مهارت های هفتگانه به شما آموزش داده می شود که شامل موارد زیر می باشد:

  • ملزومات و موارد مهم در کامپیوتر
  •  موارد مهم آنلاین و اینترنت
  •  آموزش ورد ، WORD
  •  آموزش اکسل ، EXCEL
  •  در آخر تئوری

 

سرفصل های بخش متوسط دوره آی سی دی ال در اروپا:
این بخش فراتر از مهارت های هفتگانه ما می باشد. این بخش دارای یازده سر فصل از کامپیوتر است، که شامل موارد زیر می شود :

  •  پاورپوینت یا Power point
  •  اکسس یا Access
  • it یا امنیت
  •  آنلاین و اینترنت
  • ویرایش یا ادیت وب
  •  ویرایش یا ادیت تصویر
  •  برنامه ریزی و پروژه
  •  طراحی ها و فتوشاپ دو بعدی به کمک همان سیستم یا رایانه
  •  مورد استفاده قرار دادن از سیستم های اطلاعاتی سالم
  •  فناوری اطلاعات و ارتباطات
  •  بازاریابی دیجیتالی

همانطور که احتمالا شما هم متوجه شده اید این بخش یک بخش واقعا گسترده و پیشرفته ای است. که شاید برخی از این مباحث را در ایران ما وادار می شویم در دوره های دیگر و کلاس های دیگری بیاموزیم.

 

سرفصل های بخش پیشرفته دوره آی سی دی ال در اروپا:

 

حتما شماهم همانند من مطمئن هستید که این بخش دیگر واقعا گسترده تر و پیشرفته تر از بخش متوسط حتی ، باشد. مسلما همینطور است!. اما جالب اینجاست که در این بخش فقط چهار بخش وجود دارد. اما چهار بخش گسترده. این بخش شامل موارد ذکر شده زیر می باشد:

  •  Word پیشرفته
  •  Power pointپیشرفته
  •  Access پیشفته
  •  Excel پیشرفته

 

در ایران icdl چگونه برگزار می شود و قیمت دوره icdl چگونه است؟:

 

همانطور که اروپا و برخی کشور های دیگر ICDL را به چند بخش برای راحتی مردم کشورشان تقسیم می کنند در ایران هم همچین موردی وجود داشته.

در ایران ICDL به دو بخش تقسیم می شد که در کنار هم یک بخش کامل دوره آی سی دی ال و مهارت های هفتگانه را تشکیل می دهند.

در این زمانه حدود 7 سال یا بیشتر است که این روند آموزش به انقراض رسیده و همه ICDL در یک دوره به شما آموزش داده می شود. قیمت دوره icdl نیز در ایران متفاوت و متغیر است.

اما هزینه تقریبی آن را می توانید از سایت های بروز و قیمت های روز در اینترنت پیدا کنید. از جمله این سایت ها سایت مرکز اموزشی می باشد است که همه قیمت های دوره های ICDL و دوره های دیگر در این سایت قابل استعلام است.

 

درجه 2 و درجه 1دوره ICDL در 7 سال پیش در ایران :

 

قبل از هرچیز لازم به ذکر است که این روند در چند سال پیش در ایران رایج بوده و تا به حال تغییرات زیادی کرده .درجه دوم نسبت به درجه اول این دوره در ایران مقدم تر بود.

چرا که برای یادگیری درجه اول نیاز به یک پیشنیاز به نام درجه دوم داشتید. تفاوت این دو این است که سر فصل های آنها قبلا متفاوت بوده .

و در صورتی که شما مباحث درجه دوم را بلد نبودید درجه اول به تنهایی برای شما سودی نداشته، با گذشت زمان این روش تدریس منسوخ شد و دو، دوره icdl به یک دوره تبدیل شد این دوره شامل سرفصل های زیر است:

 کامپیوتر
 ویندوز
 اینترنت
درجه 1 دوره ICDL :
این درجه هم شامل بخشی از سر فصل های مهارت های هفتگانه کامپیوتر بوده. که درواقع همان آفیس OFFICE می باشد، نرم افزارهای آفیس برای اداره ها و انجام کارهای حسابداری، همچنین برای سهولت بخشیدن به امور روزمره مورد استفاده می باشد .یعنی:

  •  WORD EXCEL
  •  POWER POINT
  •  ACCESS

 

روند برگزاری ICDL در ایران الان چگونه است؟

 

طبیعتا شما هم باید دغدغه این را داشته باشید که بدانید الان برگزاری این دوره در ایران به چه صورت انجام می شود. الان این دو بخش ICDL که شامل ICDL1 و 2 بوده باهم در یک دوره برگزار می شوند .

اینکار از همه نظر به نفع همه است، زیرا در گذشته خیلی از افراد بودند که پس به پایان رسیدن درجه 2 دیگر به دوره های خود ادامه نمی دادن و این باعث میشد که مطالب را به صورت ناقص و نصف و نیمه آموزش ببیند،

که این موضوع نه تنها هیچ کمکی به آنها نمیکرد بلکه بسیاری از افراد بودند که فکر میکردند با همون اموزش نصف و نیمه می توانند به نتیجه دلخواه برسند .

ولی بعد از شاغل شدن متوجه میشدن که بخش اصلی که مربوط به نرم افزارها می باشد را یاد نگرفته اند و در انجام وظایفشون در محسط کاری به مشکل میخوردند.

در آخر از شما تشکر می کنم که تا به حال با من همراه بوده اید. امیدوارم از این مقاله استفاده خوبی داشته باشید. منتظر رابطه با این مقاله و موفقیت های روز افزون شما در این حوضه هستیم.

 

سوالات متداول

  1. در ایران icdl چگونه برگزار می شود و قیمت دوره icdl چگونه است؟در ایران ICDL به دو بخش تقسیم می شد که در کنار هم یک بخش کامل دوره آی سی دی ال و مهارت های هفتگانه را تشکیل می دهند.همانطور که اروپا و برخی کشور های دیگر ICDL را به چند بخش برای راحتی مردم کشورشان تقسیم می کنند در ایران هم همچین موردی وجود داشته.
  2. روند برگزاری ICDL در ایران الان چگونه است؟طبیعتا شما هم باید دغدغه این را داشته باشید که بدانید الان برگزاری این دوره در ایران به چه صورت انجام می شود. الان این دو بخش ICDL که شامل ICDL1 و 2 بوده باهم در یک دوره برگزار می شوند .اینکار از همه نظر به نفع همه است، زیرا در گذشته خیلی از افراد بودند که پس به پایان رسیدن درجه 2 دیگر به دوره های خود ادامه نمی دادن و این باعث میشد که مطالب را به صورت ناقص و نصف و نیمه آموزش ببیند،

 

 

2 پاسخ

    1. درجه یک ICDL
      شامل آشنایی با مفاهیم اساسی کامپیوتری است.
      مباحث این درجه شامل مفاهیم پایه‌ ای مانند مبانی کامپیوتر، استفاده از کامپیوتر و مدیریت فایل، پردازش کلمه، صفحه‌ گسترده، پایگاه داده، ارائه، و اطلاعات و ارتباطات می‌ شود.
      درجه دو ICDL
      شامل مفاهیم پیشرفته‌ تر است.
      در این درجه، مباحث مانند مفاهیم سخت‌ افزار، ویندوز، و اینترنت نیز آموزش داده می‌ شود.
      پیش‌ نیاز دریافت درجه دو، اتقان تایپ سریع است.
      به طور خلاصه، درجه یک ICDL برای آشنایی با مفاهیم اساسی کامپیوتری مناسب است، در حالی که درجه دو شامل مفاهیم پیشرفته‌ تر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آغاز گفتگو
1
چطور میتونم کمکت کنم ؟
مرکز آموزشی ایل
سلام خوش آمدید چطوری میتونم کمکتون کنم ؟