مدرک پایه کامپیوتر شامل چه مهارت هایی است ؟

مدرک پایه کامپیوتر شامل چه مهارت هایی است ؟

مدرک پایه کامپیوتر یا همان مدرک پایه icdl یکی از رشته هایی است که می توانید از آن یک مدرک معتبر بین المللی دریافت نمایید. مدرک icdl یا همان کامپیوتر در واقع یک مباحث کلی در رابطه با همه چیز کامپیوتر در حد مقدماتی است.

که باعث می شود بتوانید در حد کار کردن با کامپیوتر یا پیش زمینه ای برای کار های حرفه ای تر داشته باشید. در ادامه بیشتر در رابطه با این رشته و icdl و مدرک آن .. صحبت خواهیم کرد.

ICDL مخفف (International Certification in Digital Skills) است که به معنای گواهینامه بین‌المللی مهارت‌های دیجیتال می‌باشد. این برنامه گواهینامه‌ای است که توسط بنیاد ECDL ارائه می‌شود و به عنوان یک مدرک شناخته شده جهانی در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) و سواد دیجیتالی محسوب می‌شود. ICDL در بیش از (100 کشور) موجود است و بیش از (20,000 مرکز آزمون) دارد. این برنامه شامل ماژول‌های مختلفی برای ارتقاء مهارت‌های دیجیتالی در زمینه‌هایی مانند استفاده پایه‌ای از کامپیوتر، اینترنت، Microsoft Word، Excel و دیگر نرم‌افزارهای مرتبط می‌باشد.

مدرک پایه کامپیوتر مرکز آموزشی

ICDL چه دوره ای است و شامل چه مباحثی می باشد؟

ICDL دوره آموزش کامپیوتر است که مباحثی همانند ویندوز ، اینترنت ، آفیس ( ورد ، اکسل ، پاورپوینت ، اکسس) و سخت افزار در حد مقدماتی را شامل می شود.

شما در این دوره تمامی بخش های مربوط به کار کردن در بخش اداری را خواهید اموخت، بعلاوه شما میتوانید در این دوره تمامی مباحث مبانی و نحوه کار کردن کامپیوتر را درک کنید.

دوره ICDL یک برنامه آموزشی است که مهارت‌ های هفتگانه کامپیوتری را پوشش می‌دهد و به شما امکان می‌دهد تا با نرم‌افزارهای اداری و مفاهیم پایه‌ای فناوری اطلاعات آشنا شوید. این دوره شامل آموزش‌هایی در زمینه‌هایی مانند استفاده از کامپیوتر و مدیریت فایل‌ها، پردازش کلمات، صفحات گسترده، پایگاه داده‌ها، ارائه‌ها، اطلاعات و ارتباطات و امنیت IT می‌باشد.
برای کسب اطلاعات بیشتر و دسترسی به منابع آموزشی، می‌توانید از دوره‌های آنلاین موجود در اینترنت استفاده کنید. همچنین، برخی از دوره‌ها گواهینامه‌های معتبری ارائه می‌دهند که می‌تواند در افزایش شایستگی‌های شغلی شما مفید باشد.

این دوره برای کجا و چه چیزی کاربرد دارد؟

این دوره به تنهایی هیچ کاربردی جز استفاده روزمره و در حد بلد بودن یک حرفه ندارد. اما اگر مدرک کامپیوتر معتبر این دوره را بگیرید و مدرکی که می گیرید یا گواهینامه ICDL شما معتبر باشد این مدرک برای خیلی از موارد پر کاربرد خواهند بود.

از جمله کاربرد های آن پیدا کردن کار و راحت تر استخدام شدن هم در خارج و هم در ایران است . کاربرد های دیگری همچون مهاجرت با خیال آسوده تر و یا داشتن یک امتیاز بیشتر یا به عبارتی دیگر یک قدم جلوتر بودن در دانشگاه و مدرسه نیز دارد.

با رفتن به این دوره و گرفتن مدرک تقریبا مانند آن می ماند که شما در کارنامه خود یک امتیاز یا ستاره بیشتری دریافت کرده اید و باعث می شود خیلی از کارهای شما آسوده تر شود. از جمله همین کار پیدا کردن یا استخدام شدن.

مدرک پایه کامپیوتر شامل چه مهارت هایی است؟

مدرک بین المللی icdl و این دوره در کل شامل مهارت های هفتگانه است. منظور از مهارت های هفتگانه در واقع هفت مبحث مختلف در رابطه با کامپیوتر می باشد که برای گرفتن مدرک کامپیوتر فنی و حرفه ای حتما لازم است آن ها را یاد بگیرید.

این هفت مبحث در لیست زیر به کلی برای شما بیان شده اند:

 IT:

فناوری اطلاعات در زندگی روزمره ما نقش به سزایی دارد، در حال حاضر به هر بخش از زندگی نگاه کنیم میبنیم که بخش فناوری اطلاعات یک بخش جدا ناپذیری از زندگی ما به حساب می اید و ساده ترن مثال برای این بخش همراه بانک ها می باشد که ما روزانه استفاده زیادی از این برنامه ها را داریم.

 Windows یا ویندوز:

در واقع به محیط کامپیوتر ویندوز گفته می شود که ما در این بخش یاد خواهیم گرفت که از تعویض بک گراند صفحه مانیتور تا استفاده از کنترل پنل که بیشتر بخش های مهم کامپیوتر انجا قرار دارد را خواهید اموخت.

 Internet یا اینترنت:

شاید روزانه شما با تعداد صفحات اینترنت بالایی سرو کار داشته باشید، یا یک صفحه اینترنت برای شما کارایی بالایی داشته باشد، در این صورت شما نیاز دارید این صفحه همیشه در دسترس داشته باشید، این ساده ترین مطلبی می باشد که شما در بخش اینترنت اموزش خواهید دید.

 Word یا ورد:

مهمترین بخش کل کامپیوتر می باشد، اگر شما این بخش را به خوبی یاد بگیرید، یاد گیری بخش های بعدی برای شما اسون خواهد بود. به کمک ورد شما میتوانید خیلی از کارهای روزمره و اداری خودتان را به راحتی انجام بدین.

ورد یا Microsoft Word یکی از بهترین نرم‌افزارهای پردازش متن است. اولین نسخه آن در سال 1983 برای سیستم عامل زنیکس (Xenix) توسط مایکروسافت منتشر شد. این نرم‌افزار واژه‌پرداز در اکثر ادارات و شرکت‌های دولتی و خصوصی برای تایپ، ویرایش و طراحی متون استفاده می‌شودWord در زبان انگلیسی به معنای کلمه است و انتخاب این کلمه به عنوان نام آن خیلی بی‌ربط نبوده است، چرا که تمام ساختار این نرم‌افزار با کلمات و ویرایش کلمات درگیر است.

مهم‌ترین امکانات Microsoft Word عبارت‌اند از

انتشار مستقیم متن: از داخل پنجره نرم‌افزار Word، می‌توانید اسناد خود را برای دوستان ایمیل کرده یا در صفحات وبلاگ منتشر کنید.

اضافه کردن جداول و فرم‌سازی: امکان ذخیره‌سازی فایل‌های متنی به صورت PDF و سایر فرمت‌های مرتبط متنی مثل HTML و TEXT.

اضافه کردن تصاویر و اشکال مختلف به متن: این کار با چند کلیک ساده انجام می‌شود.

قدرت ویرایش همه‌جانبه متون: با کمک این نرم‌افزار، می‌توانید از فونت‌های مختلف، رنگ‌های متفاوت، سایز‌های دلخواه و امکانات دیگر استفاده کنید.

به طور خلاصه، Microsoft Word یک ابزار قدرتمند برای کار با متون و ویرایش محتواست.

 Access یا اکسس:

در این بخش شما نحوه بایگانی داده ها و استفاده مفید از انها را خواهید اموخت.

 Excel یا اکسل:

شما به کمک ای نرم افزار میتونید کارهای حسابداری و اداری خودتان را به اسونترین روش ممکن انجام بدین.

اکسل (Microsoft Excel) یکی از نرم‌افزارهای صفحه‌گسترده است که بخشی از پکیج برنامه‌های Office به حساب می‌آید. از این نرم‌افزار برای ساخت صفحات گسترده و کتاب کار‌های گوناگونی استفاده می‌شود که انبوهی از داده را در قالب جدول، میزبانی می‌کنند. اکسل شامل صفحات گسترده‌ای است که اطلاعات آن به صورت عددی و حروفی تقسیم‌بندی، سازمان‌بندی و مرتب شده‌اند. علاوه بر سازماندهی داده‌ها، از اکسل برای نگهداری و پردازش داده‌ها و رسم چارت (نمودار) نیز استفاده می‌شود. این نرم‌افزار ابزارهای فوق‌العاده قوی را برای انجام عملیات‌های مختلف مانند محاسبات، جداول محوری، ابزارهای نمودار، برنامه‌نویسی ماکرو و غیره فراهم می‌کند. توابع و فرمول‌های اکسل به افراد این اجازه را می‌دهند که داده‌ها را تحلیل کنند و گزارش‌های متنوعی ایجاد کنند که بتوانند جواب مدیران خود را بدهند. از اکسل می‌توان اطلاعات را از خارج از اکسل وارد کرد و روی آن داده‌ها کار کرد و گزارش‌های متنوعی تهیه کرد. این اطلاعات می‌تواند از یک صفحه وب، فایل متنی، اکسس و … باشد.

 PowerPoint یا پاورپوینت :

شما به کمک این نرم افزار به راحتی میتوانید یک ارائه فوق العاده داشته باشید.

مدرک پایه کامپیوتر مرکز آموزشی

IT چیست؟

برای یادگیری کامپیوتر و رشته کامپیوتر یکی از مباحث مهم it است. IT مخفف عبارت Information Technology است. Information معنی اطلاعات را می دهد و technology نیز به معنی تکنولوژی است .

در کل it در ICDL به صورت تخصصی آموزش داده نمی شود و در حد یادگیری نرم افزار و سخت افزار و تفاوت آنهاست. اما اگر بخواهیم این موضوع را گسترده تر کنیم باید بگویم که it در برگیرنده ای برای موضوع هایی همچون برنامه نویسی ، اینترنت و موضوعات و مباحث دیگر کامپیوتر است.

که می توان به عبارت دیگر تقریبا گفت نوعی مهندسی کامپیوتر it نامیده می شود.

Internet یا اینترنت در icdl چیست؟

دوره های کامپیوتر قطعا بدون مبحث اینترنت کامل نیستند. خود کامپیوتر در واقع دستگاهی است که به اینترنت و گوگل دسترسی داشته باشد و این یکی از ویژگی های مهم کامپیوتر است. بنابراین اینترنت یکی از مباحثی است که باید در دیپلم کامپیوتر یا دوره کامپیوتر حتما آموزش ببینید.

این موضوع و مبحث در icdl در حدی به شما آموزش داده می شود که به اینترنت وصل شوید، ایمیل بسازید، سرچ کنید و از طریق ایمیل و جیمیل باهم

دیگر در ارتباط باشید و یا پیام بفرستید.

Windows یا ویندوز در icdl چیست؟

 

این موضوع در واقع همان تغییر پس زمینه و مدیریت فایل هایی که دارید، ساخت یک پوشه و این موضوع ها را در بر می گیرد.

در واقع مباحثی که در رابطه با دسکتاپ کامپیوتر یا همان پوشه ها و درایو ها و this PC هستند همگی به همان ویندوز مربوط می شوند. ویندوز در عین حالی که یک موضوع بسیار مهم در کامپیوتر است خیلی هم ساده است.

 

Office یا آفیس چیست؟

 

آفیس در واقع شامل چند مبحث word یا ورد ، Excel یا اکسل ، Access یا اکسس و PowerPoint یا پاورپوینت است. این چهار نرم افزار معمولا بر روی اکثر دستگاه ها سیستم ها یا کامپیوتر ها نصب هستند و خیلی زیاد در طول زندگی کاربرد دارند ؛ به ویژه در محل کار یا برای دانشگاه و درس این نرم افزار ها خیلی پر کاربرد هستند.

 

Word چیست؟

 

ورد در واقع نوعی ویرایشگر متن با قابلیت های جدید ، بروز و خیلی فراتر است. ورد برای نوشتن متن های طولانی ، نویسندگی ، انشا نوشتن ، ساخت یک PDF یا پی دی اف متنی نیز مناسب است.

 

Excel چیست؟

 

اکسل برنامه ای است برای انجام محاسبات و کشیدن جدول های مختلف، اکسل معمولا در رشته های حسابداری و مدیریت محاسبات و این نوع مباحث خیلی مفید است.

فرض کنید در فروشگاه کار می کنید ، و الان بین 1000 مشتری که هر کدام خرید خود را دارند باید خرید های آن ها را حساب کنید آن ها را ثبت کنید و هزینه مورد نظر را از آنها دریافت کنید.

قطعا برای هر مشتری جداگانه حساب کردن و وارد کردن اطلاعات مورد نظر در سیستم کار خیلی دشواری است و دقیقا اینجا است که اکسل به کمک شما می آید. و همچنین این نرم افزار برای کشیدن جدول های مختلف نیز مناسب است ، مثل کارنامه و …..

 

PowerPoint چیست؟

 

پاور پوینت برنامه است که می توانید با آن پی دی اف های زیبایی تولید کنید و همچنین برای کنفرانس های خود یادداشت های کوچکی بگذارید و نکات کلیدی را بنویسید

تا در دانشگاه یا هر مکان دیگر برای دادن یک کنفرانس در کنار هم ، متن و نکات کلیدی مورد نظر ، عکس ها و تصاویر لازم و هر آنچه که لازم دارید از جمله صورت ، ویدئو و.. را داشته باشید. لازم به ذکر است که این برنامه برای نوشتن متن های خیلی طولانی زیاد مناسب نیست.

 

Access چیست؟

 

اکسس نیز برنامه ای است که به شما کمک می کند بهتر مدیریت کنید. در این برنامه که شباهت زیادی به برنامه های ذکر شده فوق دارد اطلاعاتی که وارد می کنید بهتر محافظت می شوند و به همین دلیل برای مدیریت خیلی مناسب است.

 

 

در اینجا قصد دارم به بیشترین سوالاتی که میپرسید پاسخ بدم

 

 

1) من میتوانم فقط ورد را یاد بگیرم؟

در پاسخ به این سوال باید بگم اگر شما به مباحث اولیه کامپیوتر مسلط باشید میتوانید هر کدام از نرم افزارها را به صورت جداگانه اموزش ببینید در غیر اینصورت پیشنهاد من به شما این است که حتما در ابتدا مباحث اولیه را یاد بگیرید.

2) من میتونم توی کوتاهترین زمان این اموزشها را ببینم؟

شما میتوانید دوره کامپیوتر را در عرض 20 تا یک ماه به اتمام برسانید ولی اینکه بتوانم بگم شما بعد از این دوره حرفه ای خواهید شد یا نه این موضوع به میزان تمرین و تکرار شما بستکی دارد.

3) بعد از این اموزشها میتوانم توی ازمونها استخدامی شرکت کنم؟

شما بعد از این اموزشها و دریافت مدرک icdl میتوانید در ازمونهای استخدامی شرکت کنید.

 

نتیجه گیری

 

در آخر از شما عزیزان تشکر می کنم که تا به حال من را همراهی کردین ، امیدوارم اطلاعات خوبی از این مقاله به دست آورده باشید و نتیجه خوبی از این مقاله برداشت کرده باشید. منتظر نظرات شما در رابطه با این مقاله هستیم.

2 پاسخ

    1. مهارت‌ های هفتگانه ICDL عبارتند از:
      آشنایی با مفاهیم پایه فناوری اطلاعات و ارتباطات (IT):
      در این بخش، با مفاهیم اولیه و ابتدایی فناوری اطلاعات آشنا می‌شوید.
      موضوعات مانند سخت‌افزار و نرم‌افزار را پوشش می‌دهد.
      مدیریت فایل‌ها و پوشه‌ها در سیستم عامل ویندوز:
      در این قسمت، نحوه مدیریت فایل‌ها و ابزارها در فضای رایانه‌ای بر اساس سیستم عامل Windows را یاد می‌گیرید.
      مدیریت اطلاعات و ارتباطات (Internet):
      در این بخش، با مفاهیم مرتبط با اینترنت و خدمات اطلاعاتی شبکه، ایمیل، وب‌گردی و مرور وب آشنا می‌شوید.
      آشنایی با نرم‌افزار واژه‌پرداز Word:
      در این قسمت، با نرم‌افزار واژه‌پرداز Word آشنا می‌شوید و مهارت‌های مرتبط با کار با متن، پاراگراف، ایجاد سند، بهبود بهره‌وری، کار با اشیاء گرافیکی و آماده‌سازی و چاپ را یاد می‌گیرید.
      با پیشرفت در این مهارت‌ها، شما می‌توانید به‌طور موثر از رایانه‌ها و نرم‌افزارها استفاده کنید و در محیط‌های کاری و تحصیلی بهره‌وری بیشتری داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آغاز گفتگو
1
چطور میتونم کمکت کنم ؟
مرکز آموزشی ایل
سلام خوش آمدید چطوری میتونم کمکتون کنم ؟