محاسبه مالیات دستگاه کارتخوان در سال 1402

آموزش مالیات دستگاه کارتخوان کارتخوان در مرکز آموزشی ایل.

مالیات دستگاه کارتخوان یکی از مسائل حیاتی در حوزه کسب و کار است. دستگاه کارتخوان یا دستگاه پذیرش پرداخت، ابزاری است که افراد برای پذیرش پرداخت‌های الکترونیکی به واحدهای اقتصادی خود استفاده می‌کنند.

در حال حاضر، استفاده از نقدینگی به تدریج کاهش یافته و اکثر افراد از کارت‌های بانکی به عنوان روش اصلی پرداخت در خریدها و برآورده کردن نیازهای خود استفاده می‌کنند.

این وضعیت باعث شده که همه فروشندگان، به طور کوچک یا بزرگ، نیازمند داشتن دستگاه پذیرش پرداخت باشند و اجتناب از آن تقریباً غیرممکن است.

حضور این دستگاه به فروشندگان امکان می‌دهد که به سادگی نیازهای مشتریان خود را برآورده کنند و برای کسب و کار خود رونق بخشند.

همچنین، مسئله مالیات مرتبط با دستگاه کارتخوان نیز نیازمند توجه ویژه است. به همین دلیل، باید به جنبه‌های فنی و عملکردی دستگاه پذیرش پرداخت، همچنین هزینه‌ها و مالیات‌های ارتباطی با آن با دقت و اهمیت ویژه پرداخته شود.

بر اساس قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، مالیات دستگاه کارتخوان در سال 1403 بر اساس درآمد مشمول محاسبه می‌شود.

نرخ مالیات دستگاه کارتخوان به صورت زیر است:

  •  15 درصد: درآمد مشمول مالیات سالانه از 1 تا 200 میلیون تومان
  • 20 درصد: درآمد مشمول مالیات سالانه از 200 تا 400 میلیون تومان
  • 25 درصد: درآمد مشمول مالیات سالانه از 400 میلیون تومان به بالا

روش محاسبه مالیات دستگاه کارتخوان

 

بنابر قانون مالیات مستقیم، مشاغل به 3 دسته تقسیم شده اند:

  • گروه های خدماتی؛
  • گروه های تولیدی؛
  • گروه های بازرگانی.

واحد های اقتصادی بر اساس این که در کدام یک از گروهه ها قرار دارند باید بین 10 تا 25 درصد درآمد خود را مالیات پرداخت کنند.

اگر اشخاص بنابر هر دلیلی دستگاه کارتخوان یا دستگاه پز دارد، به این معنی نیست که باید مالیات اضافی پرداخت کند. این فعالیت ها برای راستی آزمایی و صحت سنجی اظهار نامه مالیاتی اشخاص انجام می شود.

بر اساس قوانینن جدید تمام اشخاصی که دستگاه کارتخوان یا دستگاه پز دارند باید نسبت به ثبت بمالیات دستگاه کارتخوان خود اقدام کنند.

تراکنش های دستگاه کارتخوان یا دستگاه پز برای بانک مرکزی قابل دسترسی است و به عنوان فعالیت های شغلی افراد در نظر گرفته می شود.

برای محاسبه مالیات دستگاه های کارتخوان یا دستگاه ها پز دوتا شرایط وجود دارد:

  • شرایط اول مخصوص اشخاصی میباشد که دارای دستگاه های کارتخوان، یا دستگاه ها پز هستند و نسبت به ثبت نام دستگاه خود در سامانه اقدام کرده اند؛
  • شرایط دوم مخصوص آن اشخاصی میباشد که دارای دستگاه های کارتخوان، یا دستگاه ها پز هستند بر اساس قوانین در سامانه ثبت نام خود را انجام نداده اند.

 

 

مالیاتی که برای هر کدام از این گروه ها محاسبه میشه متفاوت میباشد. مالیات آن اشخاص که دارای دستگاه های کارتخوان یا دستگاه ها پز هستند و نسبت به ثبت نام دستگاه خود در سامانه اقدام کرده اند مانند بقیه مشاغل محاسبه می شود.

بر حسب گروه های متفاوت واحد های اقتصادی با توجه به اینکه در کدام دسته قرار می گیرند، باید بین 0 تا 25 درصد مبلغ درآمد، سالانه خود را برای مالیات بپردازند. این اشخاص نیازی به پرداخت مالیات جداگانه برای دستگاه کارتخوان یا دستگاه پز ندارند.

مگر اینکه اطلاعات حاصل از تراکنش های دستگاه پوز یا دستگاه کارتخوان آن ها با واقعیت تفاوت هایی داشته باشد. در نتیجه افرادی جزو این گروه میباشند نیازی ندارند که به صورت جداگانه مالیات پرداخت کنند نسبت به دستگاه کارتخوان یا پز واحد اقتصادی خود.
گروه دوم اشخاصی که دستگاه‌های پز یا دستگاه کارتخوان واحد اقتصادی در سامانه مربوطه پرونده مالیاتی تشکیل نداده باشند، مالیات آن‌ها بر اساس کارکرد دستگاه کارتخوان‌شان محاسبه می‌گردد.

و این کارکرد در واقع مجموع تراکنش صورت گرفته روی دستگاه کارتخوان است (بدون در نظر گرفتن هزینه‌ها). در یک دوره مالیاتی تمام قوانین مالیاتی را اموزش ببینید.

 

محاسبه مالیات دستگاه کارتخوان
محاسبه مالیات دستگاه کارتخوان در مرکز آموزشی ایل

روش ثبت مالیات کارتخوان :

برای ثبت کردن مالیات دستگاه کارتخوان وارد سایت سازمان امور دارایی بشوید و تشکیل پرونده مالیاتی، و ثبت نام را انجام داد نام کاربری و رمز عبور با پیامک برای شما ارسال میشود.

( با توجه به اینکه شخص حقیقی یا حقوقی هستید در این سامانه ثبت نام کنید اگر شخص حقوقی هستید. می‌توانید در قسمت پایین این صفحه بر روی دکمه “ثبت نام اشخاص حقوقی” کلیک کنید. ثبت نام در این سامانه به سادگی انجام می‌شود).

سپس اطلاعات تکمیلی خواسته شده را باید تکمیل کنیم بعد از ثبت نام کد رهگیری به ما داده میشود. این کد رهگیری همان کد مالیاتی ما است وارد سایت سازمان امور مالیاتی میشویم و کارتخوانی که به اسم ما ثبت شده است.

را میبینیم و در صورتی که مورد تأیید شما بودند، آنها را به پرونده مالیاتی خودتان وصل کنید. به این صورت تمام تراکنش‌هایی که از طریق دستگاه‌های کارتخوان متصل شده به پرونده مالیاتی خودتان انجام می‌دهید، برای محاسبه مالیات واحد اقتصادی استفاده خواهند شد.

روش ثبت دستگاه کارتخوان در سایت امور دارایی :

 

بعد از ثبت نام در سامانه my.tax.gov.ir و ورود به این سامانه در قسمت راست صفحه بر روی گزینه “ساماندهی پذیرنده‌های بانکی” کلیک کنید. در صفحه جدیدی که باز می‌شود امکان “الصاق به پرونده” یا “درخواست غیرفعال‌سازی” برای دستگاه‌های پوز و یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی وجود دارد.

در قسمت دستگاه‌های کارت‌خوان الصاق نشده می‌توانید بر روی الصاق به پرونده کلیک کنید. تا دستگاه پوز شما به پرونده مالیاتی واحد اقتصادی شما وصل شود. در یک دوره مالیاتی در مرکز اموزشی ill تمام موارد به شما اموزش داده میشود.

مالیات دستگاه کارتخوان ها چقدر است

 

هر یک از کارتخوان‌ها کد یکتایی دارد که به بانک مرکزی این امکان را می‌دهد. تا بتواند به راحتی تراکنش‌های انجام گرفته از هر دستگاه را متمایز و ثبت کند.

در این قسمت تصمیم داریم که موارد زیر را در رابطه با کارتخوان مورد بررسی قرار دهیم:

  • چگونه مالیات کارتخوان را لغو کنیم؛
  • نحوه محاسبه مالیات کارتخوان.

 

چگونه مالیات دستگاه کارتخوان لغو کنیم

 

با وارد شدن به قسمت “ساماندهی پذیرنده‌های بانکی” تمام دستگاه‌های کارت‌خوان و درگاه‌های پرداخت الکترونیکی که به نام شما ثبت شده است را می‌توانید مشاهده کنید.

علاوه بر این دستگاه‌های کارت‌خوانی یا دستگاه پز که به نام شما ثبت شده است. به تفکیک بر اساس دستگاه‌های کارت‌خوان اتصال شده به پرونده مالیاتی و دستگاه‌های کارت‌خوان اتصاق نشده به پرونده مالیاتی قابل مشاهده است.

در قسمت پایین این صفحه دستگاه‌های کارت‌خوان یا دستگاه پز که به بانک مرکزی برای غیرفعال سازی معرفی خواهند شد را نیز می‌توانید مشاهده کنید.

در این صفحه امکان “درخواست غیرفعال‌سازی” برای دستگاه‌های پوز و یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی فراهم شده است. تا شما به هر دلیلی نیاز به غیرفعال سازی دستگاه کارتخوان یا درگاه پرداخت الکترونیک خودتان داشتید بتوانید این کار را به سادگی انجام دهید.

 

چگونه میتوان مالیات دستگاه کارتخوان را لغو کنیم
آموزش کامل مالیات دستگاه کارتخوان در مرکز آموزشی ایل

نحوه محاسبه مالیات کارتخوان:

 

برای محاسبه مالیات کارتخوان از فرمول جدیدی استفاده نمی‌شود، بلکه همان فرمولی که برای محاسبه مالیات بر درآمد مشاغل به کار می‌رفت در اینجا هم قابل استفاده است.

بر اساس قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، تمام تراکنش‌هایی که به وسیله دستگاه پوز انجام می‌شوند. فعالیت شغلی به حساب می‌آیند و به آنها مالیات تعلق می‌گیرد.

  • درآمد مشمول مالیات سالانه از یک تا دویست میلیون تومان-پانزده درصد؛
  • درآمد مشمول مالیات سالانه از دویست تا چهارصد میلیون تومان- بیست درست؛
  • درآمد مشمول مالیات سالانه از چهارصد میلیون تومان به بالا -بیست و پنج درصد.

تراکنش‌هایی که از طریق دستگاه کارت‌خوان انجام می‌شود، مشمول مالیات بر درآمد می‌شوند. نحوه ضریب مالیات از صنف تا صنف متفاوت است. برای محاسبه درصد مالیات کارت‌خوان به دو روش می‌توان عمل کرد:

  • روش اول : محاسبه ضریب مالیاتی صنف کارت‌خوان بر اساس جدول اینتا کد؛
  • روش دوم : نرخ مالیات بر درآمد بر اساس مبلغ واریزی.

برای محاسبه مالیات کارتخوان از طریق جدول اینتا کد باید ضریب مالیاتی صنف مورد نظر پیدا کنیم.

دستگاه‌های کارتخوان که بر اساس قوانین پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، هست
دارندگان دستگاه‌های کارتخوان نیاز به هیچ اقدام خاصی برای پرداخت مالیات ندارند. تنها اقدام لازم برای پرداخت مالیات برای دارندگان این دستگاه‌ها، ثبت نام در سامانه مالیاتی است. این سامانه به منظور مشخص شدن درآمد و اطمینان از صحت اطلاعات در اظهارنامه مالیاتی استفاده می‌شود.

شارژ ساختمان:
– شارژ ساختمان معمولاً توسط مدیر ساختمان جمع‌آوری می‌شود.
– این مبلغ معمولاً برای پرداخت هزینه‌های ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.
– اگر شارژ ساختمان را از طریق دستگاه کارتخوان جمع‌آوری می‌کنید، مالیات بر آن حساب یا تراکنش‌های دستگاه کارتخوان تعلق نمی‌گیرد.

بنابراین، شارژ ساختمان مستقیماً مشمول مالیات نمی‌شود، اما مالیات دستگاه‌های کارتخوان بر اساس درآمد مشمول محاسبه می‌شود.

سوالات متداول

  1. مبلغ مالیات کارتخوان ها چه مقدار است؟ برای محاسبه مبلغ مالیات دستگاه های کارتخوان یا دستگاه ها پز 2 شرایط هست. شرایط اول مخصوص اشخاصی میباشد که دستگاهشان در پرونده مالیاتی ثبت شده است. شرایط دوم مخصوص آن اشخاصی میباشد که دارای دستگاه هستند ولی در پرونده مالیاتی ثبت نشده
  2. اتصال دستگاه کارتخوان به پرونده مالیاتی باعث افزایش مالیات میشه؟
    اگر اشخاص بنابر هر دلیلی دستگاه کارتخوان یا دستگاه پز دارد، به این معنی نیست که باید مالیات اضافی پرداخت کند. این فعالیت ها برای راستی آزمایی و صحت سنجی اظهار نامه مالیاتی اشخاص انجام می شود.
  3. درامد ساله من از 1 ملیارد تومن بیش تر است چگونه محاسبه میشود مالیات من ؟ درامد بالای 400 میلیون تومان با نرخ 25 درصد محاسبه میشود.
  4. کل فروش من در سال 3 ملیارد است برای من چقدر مالیات میاد؟ شما اول باید هزینه ها از فروش کم کنید تا میزان درامد شما به دست بیاید اگر درآمد مشمول مالیات سالانه از 1 تا 200 میلیون تومان مالیات با نرخ 15 درصد محاسبه میشود.20 درصد: درآمد مشمول مالیات سالانه از 200 تا 400 میلیون تومان25 درصد: درآمد مشمول مالیات سالانه از 400 میلیون تومان به بالا

از شما همراهان عزیز ممنونم که من را تا پایان این مقاله همراهی کردید در صورتی که سوالی در این زمینه دارید از متخصصین مرکز اموزشیill بپرسید تا شما را راهنمایی کنند.

2 پاسخ

    1. محاسبه مالیات دستگاه کارت‌خوان به صورت زیر انجام می‌شود:
      نرخ 15 درصدی: درآمد مشمول مالیات سالانه از 1 تا 200 میلیون تومان.
      نرخ 20 درصدی: درآمد مشمول مالیات سالانه از 200 تا 400 میلیون تومان.
      نرخ 25 درصدی: درآمد مشمول مالیات سالانه از 400 میلیون تومان به بالا.
      بنابراین، با اتصال دستگاه کارت‌خوان به پرونده مالیاتی، مالیات جدیدی پرداخت نمی‌کنید. این اتصال به شفافیت بیشتر در شناسایی درآمدهای صاحبان مشاغل کمک می‌کند. خیالتان راحت باشد که با اتصال دستگاه کارت‌خوان مغازه یا شرکت به پرونده مالیات بر درآمد به هیچ عنوان مالیات بیشتری پرداخت نخواهید کرد.
      برای استعلام مالیات دستگاه کارت‌خوان، می‌توانید از سامانه‌های مالیاتی استفاده کنید. همچنین، برای ثبت نام مالیاتی دستگاه کارت‌خوان، به سایت مالیات کارت‌خوان مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آغاز گفتگو
1
چطور میتونم کمکت کنم ؟
مرکز آموزشی ایل
سلام خوش آمدید چطوری میتونم کمکتون کنم ؟