محاسبه حق اولاد و بیمه در سال 1403

فرمول محاسبه حق اولاد و بیمه در مرکز آموزشی

حق اولاد و بیمه هر یک از ایتم های فیش حقوقی افراد میباشد. این بخشی از حقوق و دستمزد کارکنان می باشد که مبحث مهمی در زمینه حسابداری به حساب می آید. البته این را بدانید که میزان حق فرزند هر سوال از طریق دولت مشخص می شود و متغییر می باشد.

افرادی که دارای فرزند میباشند ( هم مردان و هم زنان )میتوانند میتوانند از حق فرزند بهره مند بشوند. حق فرزند برای کمک بیش تر میباشد به افرادی که شاغل هستند.

حق اولاد در سال ۱۴۰۳ برای کارگران و کارمندانی که دارای فرزند هستند، به ازای هر فرزند مبلغی معادل ۳۰ درصد آخرین پایه حقوق و مزایای کارگران و کارمندان پرداخت می ‌شود. این حق تا سن ۱۸ سالگی فرزند به کارگران و کارمندان تعلق می‌ گیرد و در صورتی که فرزند دارای معلولیت باشد، تا زمانی که به سن ۲۵ سالگی یا زمان ازدواج، فوت یا از کارافتادگی دائم برسد، ادامه می ‌یابد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، حق اولاد به ازای هر فرزند بیمه‌شده زیر ۱۸ سال به مبلغ حدود ۲۶ میلیون ریال در هر ماه پرداخت می ‌شود. اگر فرزند بیمه ‌شده بالای ۱۸ سال باشد و دانشجو باشد، تا پایان تحصیلات حق اولاد به او تعلق می‌ گیرد. اگر فرزند بیمه‌ شده بالای ۱۸ سال باشد و مشغول به کار باشد، حق اولاد به او تعلق نمی‌ گیرد.

 

حق اولاد

 

حق اولاد، کمک هزینه ‌ای است که به کارگران و کارمندان دارای فرزند، علاوه بر حقوق پایه و کمک‌ هزینه ‌های رایج، معمولاً مبلغ مشخصی در پایان هر ماه تعلق می ‌گیرد. این مبلغ به منظور کمک به مخارج فرزندان کارگران بیمه شده تامین اجتماعی پرداخت می ‌شود و شامل افرادی می ‌گردد که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند.

بر اساس قانون، کارگران و کارمندانی که دارای فرزند هستند باید مبلغی را به عنوان حق اولاد در پایان ماه دریافت کنند. این مبلغ برای کمک به هزینه‌ های مربوط به فرزندان آن‌ ها در نظر گرفته شده است. تا پیش از سال 1394، حق اولاد تنها به دو فرزند پرداخت میشد، اما با تغییرات قانونی اعمال شده، اکنون محدودیتی برای تعداد فرزندان وجود ندارد و کارگران برای تمامی فرزندان خود حق اولاد دریافت می ‌کنند.

نحوه محاسبه حق اولاد: حق اولاد بر اساس مواد قانونی و ضوابط مربوطه محاسبه می ‌شود. برای مثال، در بخش دولتی، کارمندان علاوه بر حق اولاد، از کمک هزینه عائله‌ مندی برای همسر نیز برخوردار می ‌شوند، در حالی که در بخش خصوصی، کمک عائله ‌مندی همان حق اولاد است. همچنین، طبق قانون، حق اولاد یا عائله ‌مندی به تمامی کارمندان شاغل و بازنشسته و وظیفه ‌بگیر مشمول این قانون اعم از زن و مرد پرداخت می ‌شود.

 

حق اولاد و بیمه به چه افرادی تعلق میگیرد

 

فرد تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی باشد.

افراد باید بیمه شده باشد و فرد باید 720 روز (دو سال ) بیمه داشته باشد تا بتواند از حق فرزند بهرهمند بشود.

کارمندانی که فرزند دارند در پایان هر ماه مبلغی را به عنوان حق فرزند ( یک نوع کمک هزینه میباشد برای مخارج فرزندان ) دریافت میکنند حق اولاد را برای تمان فرزندان دریافت میکنند.

حق اولاد و بیمه برای فرزندان پسر تا سن 18 سالگی و به شرط ادامه تحصیل و شاغل نبودن فرزند پسر (به شرطی که وارد بازار کار نشود یا به دلایل پزشکی شرایط کارکردن برای ان وجود نداشته باشد ) تا سن 25 سالگی.

حق اولاد برای فرزندان دختر نداشتن همسر میباشد. بععد از تلاق اگر تحت تکلف والدین باشند شامل دریافت حق اولاد میباشند.

حق فرزند در حسابداری

 

یک حسابدار باید بتواند حق اولاد و بیمه که مربوط به بخش حسابداری می باشد را محاسبه نمایید زیرا این فعالیت به صورت ماهانه انجام می پذیرد بنابراین حسابداران باید به قوانین جدید و آپدیت های جدید حسابداری مسلط باشند.

تا بتوانند هر سال مطابق قوانین جدید حسابداری حقوق و دستمزد کارمندان را محاسبه نماید.

 

حق اولاد و حق عائله مندی چه تفاوت هایی دارد؟

 

حق عائله مندی برای خانواده میباشد ( فرزند و همسر )

حق فرزند فقط به فرزندان تعلق میگیرد و شامل همسر نمیباشد.

حق عائله مندی در شرکت های خصوصی همان حق اولاد میباشد.

در شرکتهای دولتی حق عائله مندی و حق فرزند از جدا از یک دیگر هستند.

شباهت حق اولاد و بیمه  و حق عائله مندی این است که فرقی نمیکند که نیروی کار زن است یا مرد به هر 2 این حق تعلق میگیرد. با داشتن شرایط زیر زنان از حق عائله مندی برخوردار میشوند:

زنان به تنهایی سرپرست خانواده باشند و همسر آن‌ها به هر دلیلی شاغل نباشند. (به دلیل از کارافتادگی، مشکلات پزشکی، بیکاری، فوت و…). در این موارد زنان باید تعهد محضری بدهند که سرپرست خانواده و یا فرزندان هستند.

در غیر اینصورت باید جبران خسارت کنند. با توجه به این شرایط، می‌توان گفت حق عائله مندی زنان شاغل تامین اجتماعی یا زنان سایر گروه‌های شغلی نیز در چارچوب شروطی که به آن‌ها اشاره کردیم تعیین می‌شود.

حق عائله مندی برای زنان مجرد در گذشته پرداخت می‌شد؛ اما بعدها زنان مجرد از گروه دریافت کنندگان عائله حذف شدند.

تعداد فرزندانی که ب آنها حق اولاد تعلق می گیرد

 

در گذشته فقط به 3 نفر از فرززندان حق اولاد و بیمه تعلق می گرفت ولی در حال حاضر این قانون اصلاح شده است و بابت دریافت آن سقفی معین نشده است، البته این را در نظر داشته باشید.

اگر شما با کسی ازدواج کنید که دارای فرزند از ازدواج دیگری باشد شما بابت فرزندان همسرتان حق اولاد دریافت نمی کنید.

اما اگر شما فرزندان همسر خود را به فرزند خواندگی بپذیرید شرایط فرق می کند.

 

فرزندان بالای 18 سال

 

به فرزندان بالای 18 سال تعلق نمی گیرد اما در صورتی که آن فرزند مشغول تحصیل باشد یا در اثر بیماری و یا نقص عضو داشته باشد مطابق ماده 91 به این فرزند  تعلق می گیرد.

حق اولاد و بیمه  مادران شاغل

 

مادرانی که شاغل هستند باید حق اولاد دریافت نمایند و همینطور اگر مادرانی فرزندی تحت تکفل داشته باشند به مبلغ عائله مندی نیاز دارند بر طبق همن مورد که در ماده 68 به صورت صریح قید شده است که زنان شاغل باید از حق اواد بهرمند شوند.

 

حق اولاد به خانم ها پرداخت می شود یا آقایان

 

مطابق قانون اگر زن و شوهر شاغل باشند هر دو  می توانند آن را د دریافت نمایند بنابراین هیچ گونه محدویتی جهت پرداخت حق اولاد به هر دو زن و شوهر وجود ندارد.

 

در صورت شاغل بود زن و شوهر در یک محل

 

در قانون تامین اجتماعی جایی ذکر نشده است که اگر زن و شوهر در یک جا فعالیت می کنند به کدام نفر حق فرزند تعلق می گیرد بنابراین کارفرما موظف است به هر دو زن و شوهر حق اولاد را پرداخت نماید.

 

درصورت طلاق زن و شوهر

 

در صورت جدایی زن و شوهر هیچ تفاوتی بابت پرداختی حق فرزند به وجود نمی آید و مطابق قانون هر دو زن و شوهر باید حق اولاد را دریافت نمایند.

بعد از طلاق و در صورت گرفتن سرپرستی توسط یکی از والدین

این مورد هم خللی در پرداختی حق فرزند ایجاد نمی کند و مثل سابق هر دو پدر و مادر می توانند حق فرزند خود را دریافت نمایند.

 

فرمول محاسبه حق اولاد و بیمه

 

روش محاسبه حق فرزند در شرکت های خصوصی و دولتی با هم متفاوت میباشد.

طبق ماده 86 قانون تامین اجتماعی میزان حق اولاد سه برابر حداقل مزد ثابت روزانه کارگر میباشد به ازای هر فرزند.

برای شرکت های خصوصی باید حداقل دستمزد روزانه کارگر در ان سال را سه برابر کرد. و عدد به دست امده در تعداد فرزندان واجدالشرایط ضرب کرد.

حق اولاد برحسب روزهایی که ان فرد کارکرده است محاسبه میشود. مثلا اگر فردی که در ماه فقط 15 روز کار کرده‌ است بر اساس 15 روز کارکرد خود حق اولاد می‌گیرد.

بر حسب اعلام سازمان تامین اجتماعی حق فرزند بازنشستگان تامین اجتماعی در یک سال با سال بعد متفاوت میباشد افزایش حق فرزنددر هر سال و توسط سازمان‌های مربوطه اعلام می‌شود.

به طور کلی این حق در هر سال افزایش قابل توجهی می‌یابد. چنانچه حق اولاد بازنشستگان طبق بخشنامه حق اولاد، طی سال‌های اخیر افزایش قابل توجهی داشته‌ است.

حداقل دستمزد روزانه × 3 = حق فرزند برای یک فرزند

مبلغ حق اولاد در سال 1402

 

  • کمک هزینه یک فرزند (معادل ۳ روز حداقل مزد سال 1402 ) 5,308,284
  • کمک هزینه دو فرزند (معادل 6 روز حداقل مزد سال 1402) 10,616,568
  • کمک هزینه سه فرزند  (معادل 9 روز حداقل مزد سال 1402) 15,924,852

 

حق اولاد و بیمه مشمول بیمه و مالیات میشود؟؟؟

 

بعضی از مزایا مثل:

  • بن کارگری
  • حق مسکن
  • حق فرزند.

و… این گونه مزایا ارتباطی با شغل ندارند اما در بخشنامه مالیاتی اشاره‌ای به مشمول مالیات نشدن این مزایا موارد وجود ندارد به این نتیجه میرسیم که حق اولاد شامل مالیات است ولی حق اولاد مشمول بیمه نمی باشد.

 

اگر کارفرما حق اولاد و بیمه پرداخت نکند:

یکی از مزایای حقوق و دستمزد افراد شاغل میباشد.

پرداختش بر عهده کارفرما میباشد و باید درفیش حقوقی کارمندان باشد و هرماه پرداخت شود.

طبق ماده 87 قانون تامین اجتماعی پرداخت نشدن حق اولاد توسط کارفرما به شورای مراجع حل اختلاف اداره کار مراجعه کنید و مشکل را حل کنید.

این مورد یکی از معایب حق اولاد میباشد کارگران میترسند به خاطر ندادن حق اولاد از کارفرما شایکت کنند و این کار باعث شود کارشان را از دست بدهند.

در نهایت از همه شما عزیزان کمال تشکر را دارم که ت اینجای مقاله همراه من بودید اگر هر سوالی در این زمینه داشته باشید می توانید در پایین از ما بپرسید تا متخصصین مرکز آموزشی ill  در اسرع وقت پاسخ سوالات شما را بدهند.

 

سوالات متداول 

  1. به چه تعداد فرزند حق اولاد تعلق میگیرد ؟!
    محدودیتی برای تعداد فرزندان وجود ندارد. در واقع قبلاً به ۲ فرزند حق اولاد تعلق می‌گرفت ولی در حال حاضر این محدودیت برداشته شده.
  2. حق اولاد به مادر تعلق می‌گیرد یا پدر؟!
    حق اولاد هم به پدر و هم مادر تعلق میگیره
  3. حق اولاد هر چند وقت یکبار پرداخت میشود ؟!
    حق اولاد به صورت ماهانه پرداخت می شود.

2 پاسخ

    1. حق اولاد به کارگرانی که تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند و دارای فرزند می‌ باشند، تعلق می‌ گیرد. این مبلغ به عنوان کمک هزینه برای مخارج فرزندان در نظر گرفته شده و بر اساس ماده ۸۹ قانون تامین اجتماعی، کارفرماها موظف به پرداخت آن هستند.
      با این حال، برای دریافت حق اولاد، شرایط خاصی وجود دارد. به طور مثال، کارگر باید حداقل ۷۲۰ روز سابقه کار داشته باشد. بنابراین، اگر کسی در ماه اول کاری خود باشد و هنوز این مدت سابقه کار را نداشته باشد، معمولاً نمی‌ تواند حق اولاد دریافت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آغاز گفتگو
1
چطور میتونم کمکت کنم ؟
مرکز آموزشی ایل
سلام خوش آمدید چطوری میتونم کمکتون کنم ؟