صورت های مالی چیست ؟

صورت های مالی چیست؟مرکز آموزشی

صورت های مالی چیست؟ ما در این مقاله قصد داریم صورت های مالی و انواع آن ها را برای شما شرح دهیم.

برای هر شرکت و به طور کلی بر هر کسب و کاری واجب است برای رسیدن به یک دیدگاهی از روند کاری شرکت و سودهی کسب و کار خود از صورت های مالی استفاده کند و هر حسابدار حرفه ای باید در این زمینه اطلاعات کافی وجود داشته باشند تا هر دوره بتوانند سوددهی شرکت را رصد کنند.

صورت های مالی چیست؟

صورت ‌های مالی گزارش ‌هایی هستند که اطلاعات مالی یک واحد اقتصادی را در یک دوره زمانی خاص به ‌صورت خلاصه و طبقه ‌بندی شده ارائه می ‌دهند. این صورت‌ ها برای اهداف مختلفی همچون ارزیابی عملکرد، تصمیم‌ گیری سرمایه‌ گذاری، افزایش اعتبار، برنامه ‌ریزی و کنترل مالی و حسابرسی تهیه و استفاده می‌ شوند.

صورت های مالی در واقع نتیجه داد و ستد شرکت ها و کسب و کارها در یک بازه زمانی یکساله یا 6 ماهه می باشد. این بخش نیاز هر شرکت می باشد و همچنین صور های مالی یک بخش مهمی در حسابداری که در بازار کار استفاده می شود، می باشد.

قبل از اینکه به صورت مفصل به صورت های مالی بپردازیم می خواهیم این مبحث را با یک مثال ساده برای شما شرح بدم.

برای مثال شما وقتی می خواهید به صورت انلاین از یک رستوران غذا سفارش دهید منوی آن رستوران را نگاه می کنید که ببینید غذاهای این رستوران باب میل شما هست؟ قیمت و کیفیت غذا رضایت بخش هست؟  و شما توانایی سفارش از این رستوران را دارید؟!

پس آن منو ویترین رستوران به حساب می آید.

شرکت ها هم مانند رستوران برای وجه خود یک ویترین دارند که آن ویترین همان صورت های مالی می باشد در بالا گفتیم که صورت های مالی نتیجه داد و ستد شرکت در بازه زمانی خاصی می باشد و در مجموع صورت های مالی یک شرکت نشان دهنده تمام معاملات و پول هایی که هزینه شده و یا به عنوان درآمد شرکت ثبت شده است.

ما در طول سال مالی باید بدانیم که الان چی داریم؟ این سود را از کجا بدست اوردیم؟ و اینکه تا الان چکار کردیم.

برای پاسخ به همه این سوالات از ترازنامه کمک میگیریم و هر سمت ترازنامه پاسخگوی هر یک از سوالات بالا می باشد.

 

هدف از تهیه صورت های مالی؟!

 

صورت های مالی در حسابداری

 

هدف از تهیه صورت ‌های مالی، ارائه اطلاعات خلاصه و طبقه‌ بندی‌شده در مورد وضعیت مالی، عملکرد و انعطاف‌ پذیری مالی واحد تجاری است. این صورت‌ ها برای طیف وسیعی از استفاده‌ کنندگان در اتخاذ تصمیمات اقتصادی مفید واقع می ‌شود. صورت‌ های مالی شامل جزئیاتی مانند میزان سود و زیان شرکت، هزینه ‌های مختلف، سهم و حقوق سهامداران در یک دوره زمانی خاص هستند و به شفاف‌ سازی درباره بخش‌ های مختلف دارایی یک شرکت کمک میکنند.

اگر بخواهیم به زبان ساده بگوییم در اصل هر شرکت در آخر سال یا هر شش ماه یکبار صورت های مالی را تهیه می کنند تا متوجه شوند پول یک شرکت از کجا آمده، این پول کجا خرج شده و الان این پول کجاست.

بنابراین هدف از تهیه صورت های مالی ارائه اطلاعات از وضعیت مالی یک شرکت است که این گزارشات باید به صورت خلاصه و طبقه بندی شده تهیه می شود و این گزارشات باید ساده باشند تا برای استفاده کنندگان مفید و سودمند باشند.

همچنین این را در نظر بگیرید که وقتی شما میخواهید یک سرمایه گذار را جذب شرکت خودتان بکنید باید صورت های مالی را ارائه بدهید تا بتوانید ثابت کنید شرکت در وضعت سوددهی هست.

انواع صورت های مالی:

 

صورت های مالی از انواع مختلف و زیادی تشکیل شده است اما در این بین 4 نوع از صورت های مالی است که حتما بایددر گزارش های مالی ثبت شوند این صورت های مالی به شرح ذیل می باشند:

  • تراز نامه
  • صورت های سود و زیان
  • صورت سود و زیان جامع
  • صورت جریان وجوه

انواع صورت ‌های مالی که به طور معمول توسط شرکت‌ ها تهیه می ‌شوند عبارتند از
• ترازنامه: نشان‌ دهنده وضعیت مالی شرکت در یک زمان معین است و دارایی‌ ها، بدهی‌ ها و سرمایه صاحبان سهام را نشان می‌ دهد؛
• صورت سود و زیان: گزارشی از درآمدها و هزینه ‌های شرکت در یک دوره زمانی مشخص است و سود یا زیان خالص را محاسبه می‌ کند؛
• صورت جریان وجوه نقد: جریان‌ های نقدی ورودی و خروجی شرکت را در یک دوره زمانی نشان می ‌دهد و به تحلیل سلامت مالی شرکت کمک می ‌کند؛
• صورت سود و زیان جامع: تغییرات در حقوق صاحبان سهام را که ناشی از معاملات و سایر رویدادهایی است که مستقیماً در حقوق صاحبان سهام منعکس نمی ‌شوند، نشان می ‌دهد.
این صورت‌ ها بر اساس اصول حسابداری پذیرفته شده تهیه می‌ شوند و می ‌توانند به صورت سالانه، شش ماهه، سه ماهه یا ماهانه ارائه شوند. هدف از تهیه این صورت ‌ها ارائه اطلاعات مفید به سرمایه‌ گذاران، اعتباردهندگان و سایر ذینفعان برای کمک به تصمیم ‌گیری‌ های مالی است.

اگر بخواهیم به توضیح مختصری از هر کدام بپردازیم طبق تعریفی از ترازنامه موجود هست، می توان گفت به زبان ساده ترازنامه نشان می دهد که یک شرکت چه مقدار دارایی، بدهی و سرمایه دارد.

  • دارایی ها: هر انچه که در شرکت موجود می باشد که قابل نقد شدن است و کامل در اختیار شرکت می باشد.
  • بدهی ها: دارایی افراد دیگر که نزد شرکت می باشد و می توان گفت تعهدات شرکت نسبت به دیگران می باشد که در یک تایم مشخص باید پرداخت شود.
  • حقوق سهامداران: به تمامی حق و حقوق صاحبان شرکت یا سهامدارن شرکت گفته می شود که وقتی شرکت بدهی های خود را از دارایی موجود پرداخت و تسویه کند، هر انچه که در شرکت باقی می ماند حقوق صاحبان سهام می باشد.

بدهی ها + حقوق صاحبان سهام = دارایی ها

صورت سود و زیان

صورت سود و زیان، نتیجه هر آنچه شرکت در یک دوره مشخص فعالیت کرده را نشان می دهد در صورت سود و زیان ما می توانیم ببینیم که شرکت در این بازه زمان سود بوده یا زیان کرده است.

صورت سود و زیان بیان کننده نتیجه فعالیت یک شرکت می باشد و این موضوع میتواند به مدیران و سهامداران برای گرفتن یک تصیمیم خوب و منطقی کمک به سزایی بکند.

 

همانطور که در بالا ذکر کردم تهیه صورتهای مالی در یک دوره کمک میکند تا یک شرکت های برای اینده تصمیمات بهتری بگیرد. در آمدها و هزینه های خود را کنترل کنند و به فکر نقشه راه جدیدی باشند.

 

مطابق با استانداردها برای تهیه صورت های سود و زیان به موارد زیر نیاز می باشد:

  • درآمدهای عملیاتی
  • هزینه‌های عملیاتی
  • سود یا زیان عملیاتی
  • هزینه‌های مالی
  • سایر درآمدها و هزینه‌های غیرعملیاتی
  • مالیات بردرآمد
  • سود یا زیان فعالیت‌های عادی
  • اقلام غیرمترقبه
  • سود یا زیان خالص
  • معادله حسابداری
  • صورت سود و زیان جامع

صورت سود و زیان جامع

 

صورت های مالی مرکز آموزشی

 

در صورت سود و زیان جامع ما کلیه تغییرات چه افزایش و چه کاهش درآمد یا هزینه ها را چه تحقق یافته باشند چه تحقق نیافته باشند را می بینیم

صورت جریان وجوه نقد

صورت جریان وجوه نقد تغییرات در وجوه نقد را نشان می دهد ما در این گزارش می توانیم مشاهده کنیم که این وجوه نقد برای سرمایه گذاری، فعالیت، مالیات و یا تامین مالی در یک دوره زمانی مشخص بوده.

صورت جریان وجوه نقد در صورتهای مالی دیتاهای بیشتر نسبت به سود و زیان در اختیار ما قرار می دهد، صورت جریان وجوه نقد براساس حسابداری نقدی می باشد:

این دیتاها شامل :

صورت جریان وجوه نقد تمامی دیتاهای طول یک دوره مالی اعم از پرداختنی و دریافتی های نقد را به ما نشان می دهد.

تمامی اطلاعات در زمینه سرمایه گذاری و تامین مالی شرکت و همچنین در مورد فعالیت های عملیاتی را به ما نشان می دهد.

به کمک صورت جریان وجوه نقد می توان نقدینگی شرکت را براورد کرد، انعظاف پذیری مالی را ارزیابی کرد و به کمک آن می توان به سوالات زیر پاسخ داد؟

  • آیا عملیات معمول شرکت جریان نقد مناسب برای باقی ماندن شرکت در رقابت تولید می‌کند؟
  • آیا شرکت نقدینگی لازم برای پرداخت بدهی‌هایی که سررسید آن‌ها فرا می‌رسد را دارد؟
  • آیا شرکت نیاز به تامین مالی جدید دارد؟
  • آیا شرکت توان رویارویی با حوادث غیرمنتظره را دارد؟
  • آیا شرکت می‌تواند از فرصت‌های پیش رو بهره کافی ببرد؟

 

مراحل تهیه صورت جریان وجوه نقد

 

صورت وجوه نقدم به دو روش مستقیم و غیر مستقیم ارسال می شود:

دو روش برای ارائه صورت جریان وجوه نقد وجود دارد، روش مستقیم و غیرمستقیم. روش غیرمستقیم توسط بیشتر شرکت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این دو روش تنها در ارائه جریان‌های نقدی عملیاتی تفاوت دارند و ارائه جریان‌های نقدی حاصل از فعالیت‌های تامین مالی و سرمایه‌گذاری در هر دو روش یکسان است.

همواره در نظر داشته باشید:

  • جریان وجه نقد عملیاتی در روش مستقیم و غیرمستقیم به صورت متفاوت محاسبه می شود.
  •  اما جریان وجه نقد ناشی از فعالیت‌های سرمایه گذاری و تامین مالی در هر دو روش به صورت یکسان محاسبه می شود.
  • رابطه معکوسی بین تغییرات در دارایی‌ها و تغییرات در جریان وجه نقد وجود دارد؛ به عبارت دیگر  خروج وجه نقد موقع ایی اتفاق نمی افتد که افزایش در حساب‌ دارایی‌ها اتفاق بیفتد و کاهش در حساب دارایی‌ها باعث ورود وجه نقد می‎‌شود.
  •  بین تغییرات در حساب بدهی‌ها و تغییرات در جریان نقدی رابطه مستقیم وجود دارد؛ به عبارت دیگر افزایش در حساب بدهی‌ها موجب ورود وجه نقد و کاهش در حساب بدهی‌ها موجب خروج وجه نقد می‌شود.
  •  جریان‌های نقدی خروجی منفی و جریان‌های نقدی ورودی مثبت هستند.

 

نتیجه گیری

 

در ادامه قصد دارم به بیشترین سوالاتی که در زمینه صورت های مالی مپرسید پاسخ بدهم.

 

  • من همه حسابداری را بلدم فقط صورتهای مالی را بلد نیستم؟ جایی استخدام میشم؟شرکتها به حسابداری نیاز دارند که بتواند در سود و زیان شرکت را محاسبه کند، بنابرای به شما پیشنهاد می کنم حتما در یادگیری این زمینه کوتاهی نکنید، با گذروندن یک دوره کوتاه مدت می تونید به این مبحث به صورت کامل مسلط شوید.
  • صورتهای مالی مبحث سختی هست؟ هر مبحثی که تمرین و تکرار نداشته باشید سخت بنظر میرسه از همه مهمتر اینکه شما این مبحث را به صورت عملی پیاده سازی کنید.
  • چند مدت طول میکشه تا صورتهای مالی را یاد بگیرم؟برای یادگیری صورتهای مالی شما نیاز دارید 3 هفته وقت بگذارید و مباحث تئوری را به صورت کامل یاد بگیرید سپس به دو هفته برای تمرین و انجام پروژه نیاز دارید برای اطلاعات دقیق در قسمت پایین اطلاعات خود را بنویسید  تا مشاورین مرکز اموزشی ill بهتر بتوانند شما را راهنمایی کنند.

با گذراندن تنها یک دوره حسابداری کوتاه مدت ما به این مبحث به صورت کامل مسلط می شوید.

در نهایت کمال تشکر را از شما عزیزان بابت همراهی در این مقاله را دارم، سوالات خود را در این زمینه در بخش پایین بنویسید تا ما در مرکز آموزشی ill پاسخگوی شما عزیزان باشیم.

 

2 پاسخ

    1. صورت‌ های مالی اسنادی هستند که اطلاعات مالی یک واحد تجاری را نشان می‌ دهند و برای ارزیابی عملکرد مالی آن واحد استفاده می‌ شوند. این صورت‌ ها معمولاً در بازه‌ های زمانی یک‌ ساله تدوین می‌ شوند، اما می‌ توانند در بازه‌ های کوتاه‌ تر مانند ۳، ۶ و ۹ ماهه نیز تهیه شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آغاز گفتگو
1
چطور میتونم کمکت کنم ؟
مرکز آموزشی ایل
سلام خوش آمدید چطوری میتونم کمکتون کنم ؟