آموزش سامانه مودیان و پایانه فروشگاهی

آموزش سامانه مودیان و پایانه فروشگاهی

سامانه مودیان و پایانه فروشگاهی روش جدید مالیات ستانی کشور می باشد که اولین بار این سامانه در سال 1382 در قانون کشور ذکر شد و در نهایت در21 مهر سال 1398 تصویب شد،

بعد از آن تاریخ های مشخصی جهت فراخوانی کسب و کارهای متفاوت اعلام شد، راه اندازی این سامانه در ابتدای سال 1401 آغاز شد و کسب و کارهای متفاوت در تاریخ مشخصی فراخوانی شده اند.
در ادامه به صورت کامل در مورد این سامانه صحبت خواهیم کرد برای آموزش بهتر این سامانه میتوانید در دوره های مالیاتی، مرکز آموزشی ILL شرکت نمایید.

سامانه مودیان یک سیستم آنلاین است که توسط سازمان امور مالیاتی ایران ایجاد شده است. این سامانه به افراد و شرکت‌ هایی که مشمول پرداخت مالیات هستند، کارپوشه‌ ای اختصاص می ‌دهد تا اطلاعات مربوط به مالیات ‌های خود را با سازمان مالیاتی به اشتراک بگذارند. هدف از راه ‌اندازی این سامانه، جلوگیری از فساد مالی، تقلب مالی و فرار مالیاتی است.

مودیان مالیاتی به اشخاص حقیقی یا حقوقی گفته می ‌شود که دارای پرونده مالیاتی در سازمان مالیاتی هستند و باید تکالیف مالیاتی خود را انجام دهند. تمامی فعالان اقتصادی، اعم از شرکت ‌ها و افرادی که درآمد دارند، ملزم به ثبت ‌نام و استفاده از این سامانه برای ارسال صورتحساب ‌های الکترونیکی و سایر اطلاعات مالیاتی هستند.

سامانه مودیان چیست

سامانه مودیان و پایانه فروشگاهی همانطور که در مقدمه ذکر کردیم یک سامانه یکپارچه جهت ارسال صورتحساب های الکترونیکی می باشد، برای ورود به سامانه مودیان باید در سایت MY.TAX.GOV.IR شوید و ثبت نام خود را کامل نمایید.

الان اگر سری به این سایت بزنید مششاهده می کنید که شما از قبل در این سایت ثبت نام کرده اید در صورتی که خودتان برای ثبت نام هیچ اقدامی انجام نداده اید.

سازمان امور مالیاتی تمام افرادی که پرونده مالیاتی دارند را در این سامانه ثبت نام کرده، بنابراین تنها کافی است شما بخش عضویت این سامانه را تکمیل نمایید. طبق قانون یکی از وظایف تمام صاحبین مشال کامل کردن این بخش می باشد.

به هر مودی یک کارپوشه در این سامانه تعلق می گیرد که فروشنده باید فاکتورهای خرید خود را در این سامانه بارگذاری کند و خریدار ظرف مدت 30 روز باید نسبت به این فاکتور واکنش نشان دهد.

پایانه فروشگاهی چیست

پایانه فروشگاهی در واقع برای فروشگاه های استفاده می شود که با مصرف کننده نهایی ارتباط مستقیم دارند .

و فروش آنها به مصرف کننده نهایی می باشد، در واقع پایانه فروشگاهی می تواند دستگاه کارتخوان، یا یک درگاه پرداخت الکترونیکی باشد و یا در کل هر وسیله ی دیگری که امکان متصل شدن به شبکه های الکترونیکی را دارند،

در نهایت این دستگاه ها باید توانایی صدور صورتحساب را داشته باشند.

پایانه فروشگاهی، سخت ‌افزار یا نرم‌ افزاری است که به سامانه مودیان متصل می‌ شود و اطلاعات مربوط به تراکنش ‌ها و صورتحساب ‌های الکترونیکی صادر شده را به آن منتقل می ‌کند. این پایانه ‌ها می ‌توانند شامل دستگاه‌ های کارتخوان بانکی (POS)، رایانه ‌ها، یا درگاه ‌های پرداخت الکترونیکی باشند و برای ثبت فروش کالا و خدمات و ارسال صورتحساب به سازمان مالیاتی استفاده می ‌شوند. هدف از استفاده از پایانه‌ های فروشگاهی، افزایش شفافیت مالیاتی و کاهش فرار مالیاتی است.

صورتحساب الکترونیکی سامانه مودیان

براساس قانون سامانه مودیان از تاریخ 01/01/1402 تمامی صاحبین مشاغل موظف هستند تا صورتحساب های خود را به صورت الکترونیکی صادر و به سامانه مودیان و پایانه فروش  ارسال کنند، در واقع هدف از این صورتحساب این است که دیگر صورتحساب کاغذی نداشته باشیم.

در واقع صورتحساب الکترونیکی در خود متن قانون به صورت زیر تعریف شده است:
((یک صورتحساب الکترونیکی باید داری شماره منحصر بفرد مالیاتی باشد و اطلاعات موجود در صورتحساب الکترونیکی باید در حافظه مالیاتی شخص فروشنده نگهداری و ذخیره شود.))

آموزش سامانه مودیان و پایانه فروشگاهی چیست
آموزش سامانه مودیان و پایانه فروشگاهی چیست و چه کاربردی دارد

اگر بخواهیم تفاوت فاکتورهای فروشی که در گذشته صادر می کردیم را با صورتحسابهای الان مقایسه کنیم می توانیم به دو تفاوت مشخص اشاره کنیم:

صورتحساب های الکترونیکی که در حال حاضر ثبت می کنیم یک شماره منحصر به فرد مالیاتی دارد.
و در نهایت تمامی صورتحساب های الکترونیکی که صادر می کنیم باید در حافظه مالیاتی ذخیره شوند.
تا به اینجا تفاوت صورتحساب الکترونیکی با صورتحسابهای متوجه شدیم در ادامه مقاله با انواع صورتحساب های الکترونیکی آشنا خواهیم شد.
مشمولین ثبت در سامانه مودیان چه کسانی هستند؟
در کل دو نوع گروه وجود دارد که باید در سامانه مودیان و پایانه فروشگاهی صورتحساب خود را ارسال کنند:
اولین گروه تمامی اشخاص حقیقی هستند که دارای کسب و کار هستند، چه صنف و چه غیر صنفی باشند.
براساس مصوب 12/03/1366 بند 5و 4 باب سوم قانون مالیتهای مستقیم همه اشخاص دارای کسب و کار (چه صنفی و چه غیر صنفی ) مشمول ثبت نام و ارسال اطلاعات در این سامانه می باشند.
فراخوان های سامانه مودیان
طبق اعلام هایی که از طریق سازمان امور مالیاتی اعلام شده است فراخوان ها به صورت زیر می باشند:
مراحل فراخوان نوع مشمولین ثبت نام در سامانه، صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی دوره
فراخوان داوطلبانه داوطلبانه
بعضی از مودیان خاص مثل شرکت های بورسی ، دولتی و مودیان موضوع قانون بودجه سال 1401 از تاریخ 1401/5/15
پاییز 1401
فراخوان اول
الزامی
شرکتهایی که در بورس و فرابورس پذیرفته شده باشند از اریخ 1/8/1401
پاییز 1401
فراخوان دوم
الزامی
دستگاههای اجرایی و دولتی که مشمول ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری هستند از تاریخ 1/10/1401 زمستان 1401
فراخوان سوم الزامی اشخاص حقوقی البته به جز اشخاص حقوقی ماده 16 قانون جدید ارزش افزوده
بهار 1402
فراخون چهارم الزامی فراخوان اجرای الزامی کلیه اشخاص حقیقی (صاحبان مشاغل) مشمول گروه های اول و دوم موضوع ائین نامه موضوع ماده 95 قانون 1/4/1402 تابستان 1402
فراخوان پنجم الزامی فراخوان اجرایی الزامی کلیه اشخاص باقی مونده (حقیقی و حقوقی) از تاریخ 1/7/1402 برای اجرای قانون از تاریخ 1/10/1402 زمستان 1402

آموزش سامانه مودیان و پایانه فروشگاهی چیست
آموزش سامانه مودیان و پایانه فروشگاهی چیست مرکز آموزشی

نحوه ثبت نام در سامانه مودیان

شاید فکر کنید که قدم اول این است که وارد سایت شوید و کارپوشه خود را تکمیل کنید ولی واقعیتش اینکه شما باید از قبل پرونده خود را در سازمان امور مالیاتی کامل کرده باشید تا بتوانید پرونده مالیاتی خود را در سایت مشاهده کنید، در واقع ثبت نام در سامانه مودیان و پایانه فروشگاهی از طریق سازمان امور مالیاتی امورمالیاتی انجام می شود.

برای ثبت نام در سامانه مودیان، مراحل زیر را دنبال کنید

  • مراجعه به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی: ابتدا به وبسایت tax.gov.ir بروید؛
  • ورود به پروفایل: با استفاده از نام کاربری و رمز عبور خود وارد پروفایل شوید؛
  • عضویت در سامانه مودیان و ایجاد کارپوشه: در داشبورد مالیاتی خود، گزینه ‘عضویت در سامانه مودیان و ایجاد کارپوشه را انتخاب کنید؛
  • تایید عضویت: پس از انتخاب گزینه عضویت، سوالی مبنی بر تایید عضویت نمایش داده می ‌شود که باید آن را تایید کنید؛
  • فعال ‌سازی کارپوشه: پس از تایید، پیامی نمایش داده می ‌شود که کارپوشه شما فعال شده و مشخصات کاربری به شماره همراه شما پیامک می ‌شود؛
  • ورود به کارپوشه سامانه مودیان: با استفاده از نام کاربری و رمز عبور ارسال شده به کارپوشه سامانه مودیان وارد شوید.

توجه داشته باشید که برای ثبت نام در سامانه مودیان، ابتدا باید ثبت نام مالیاتی خود را تکمیل کرده باشید و در صورتی که مشمول مالیات بر ارزش افزوده هستید، باید ثبت نام ارزش افزوده را نیز انجام دهید.

مراحل کلی ورود به سامانه مودیان

  1.  در مرحله اول باید مطمئن شوید که ثبت نام شما در آدرس register.ax.gov.ir انجام شده باشه، البته ثبت نام ارزش افزوده شما هم باید کامل باشد.
  2.  در مرحله دوم وارد وارد درگاه خدمات ملی به آدرس : my.tax.gov.ir شوید.
  3.  در این مرحله شما باید وارد کارپوشه خود شوید.
  4.  در این مرحله پرونده خود را چک کنید اگگر درست بود ورود به پرونده را انتخاب کنید. (ممکن است چندین پرونده مالیاتی داشته باشید، پرونده مورد نظر خودتان را انتخاب نمایید.)
  5.  در این مرحله و پس از ورود به کارپوشه اطلاعات خود را چک کنید و حتما بخش عضویت خود را تکمیل نمایید.
    بخش عضویت شامل مواردی همچون : شناسه یکتا، انتخاب شرکت معتمد، ابزارهای پرداخت و ………
    کامل کردن این بخش بسیار مهم و حساس می باشد بنابراین باید به صورت درست و اصولی انجام شود.

امانه مودیان در حال حاضر نیاز اصلی حسابداری در بازار کار می باشد.

روش های ارسال صورتحساب به سامانه مودیان

به چندین روش میتوان صورتحساب به سامانه مودیان ارسال کرد در زیر انواع ارسال صورتحساب به سامانه مودیان را شرح خواهیم داد:
مودیان باید تمام اطلاعات خود از قبیل صورتحسابهای اصلی، اصلاحی، ابطالی و برگشت از فروش را به یکی از روشهای زیر به سامانه مودیان ارسال کنند.

  1.  روش اول توسط خود مودی ارسال می شود :در این روش مودی باید نرم افزار حسابداری خود را به روز کند یا از شرکت نرم افزاری خود بخواهد که ماژول سامانه مودیان را اضافه نماید.
    به صورت کلی مودی در این روش با استفاده از کلید خصوصی، صورت حساب خود را صادر و به سامانه مودیان و پایانه فروشگاهی از طریق نرم افزار خود ارسال کند.
  2.  روش بعدی ارسال صورتحساب توسط شرکت معتمد با کلید مودی
    در این روش مودی صورتحساب خود را صادر می کند و توسط کلید خصوصی خود رمز گذاری می کند سپس صورتحساب را برای شرکت معتمد می فرستد تا توسط شرکت معتمد به سامانه مودیان ارسال شود.
  3.  ارسال توسط شرکت معتمد و با کلید شرکت معتمد
    در این روش مودی تمام صورتحسابهای خود را برای شرکت معتمد ارسال میکند و شرکت معتمد با کلید خصوصی خودش صورتحسابها را رمزگذاری می کند و به سامانه مودیان ارسال می کند.
  4.  ارسال توسط سامانه های دولتی
    در این روش مودی باید در کارپوشه روش ارسال را از طریق سامانه های دولتی انتخاب نمایید. در این روش ارسال تمام مسئولیت ارسال با مودی می باشد.

شناسه کالا سامانه مودیان و پایانه فروش

مودیان برای ارسال صورتحساب باید از یک کد 12 رقمس تحت عنوان شناسه کالا استفاده کنند، شناسه کالا را به سه روش زیر میتوان به دست آورد.

  1.  ورود به سایت stuffed.tax.gov.ir و دریافت شناسه کالاهای عمومی
  2.  روش دوم در صورتی است که شما شناسه های کالای خود را در سایت stuffed.tax.gov.ir پیدا نکرده اید باید از طریق سایت GS1 شناسه تخصصی محصول خود را دریافت کنید.
  3. روش سوم این است که از طریق NTSW.IR شناسه کالای خود را دریافت کنید.

نتیجه گیری

در انتها قصد دارم به بیشترین سوالی که در زمینه سامانه مودیان دارید پاسخ دهم
1) اگر توی سامانه مودیان و پایانه فروشگاهی ثبت نام انجام ندم چه اتفاقی میفته ؟
شما چه فرد حقوقی باشید چه حقیقی از قبل ثبت نام شما در سامانه مودیان توسط اداره دارایی انجام شده، اما اگر صورتحساب را به سامانه مودیان ارسال نکنید مشمول جریمه های زیادی میشین.

2) کدام یکی از روش های ارسال به سامانه مودیان بهتره؟
در واقع اگر شما نرم افزار حسابداری خود را اپدیت کنید و صورتحساب ها توسط خود شما ارسال شود هم روش بهتری است و هم مشمول هزینه های کمتری می شوید.

3) شناسه کالا محصولات خودم را پیدا نکردم چجوری شناسه کالا را تهیه کنم؟
برای شناسه کالا همانطور که در بالا ذکر کردیم باید از طریق سایت STUFFID.IR اقدام نمایید در غیر اینصورت اگر شناسه کالای خود را پیدا نکردید باید از طریق سایت GS1 اقدام نمایید.

در نهایت کامل تشکر را از شما عزیزان دارم که تا اینجای مقاله همراه من بودید هر سوالی در زمینه حسابداری دارید می توانید از ما بپرسید تا متخصصین مرکز آموزشی ill پاسخگوی سوالات شما عزیزان باشند.

2 پاسخ

    1. برای آموزش استفاده از سامانه مودیان، می‌توانید از دوره‌های آموزشی آنلاین استفاده کنید که به صورت جامع و پروژه‌محور، مراحل استفاده از سامانه را از ابتدا تا ارسال صورتحساب‌های الکترونیکی آموزش می‌دهند. همچنین، ویدئوهای آموزشی رایگانی در اینترنت موجود است که می‌توانند در فهم بهتر نحوه کار با سامانه به شما کمک کنند. اگر به دنبال آموزش‌های کاربردی هستید، سایت‌هایی وجود دارند که به صورت مستقیم به سوالات رایج در این زمینه پاسخ می‌دهند.
      مراحل کلی برای استفاده از سامانه مودیان عبارتند از:
      ثبت نام در سامانه مودیان.
      فعالسازی کارپوشه و آموزش کار با آن.
      اخذ شناسه یکتای مالیاتی و شناخت حافظه مالیاتی.
      صدور صورتحساب‌های الکترونیکی و ارسال آن‌ها به سامانه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آغاز گفتگو
1
چطور میتونم کمکت کنم ؟
مرکز آموزشی ایل
سلام خوش آمدید چطوری میتونم کمکتون کنم ؟