دلایل کمبود وقت حسابداران چیست؟

دلایل کمبود وقت حسابداران و راه کارهای پیشنهادی

دلایل کمبود وقت حسابدارن می تواند دلایل زیادی داشته باشد، در ادامه قصد داریم در مورد این موضوع صحبت کنیم و نحوه مدیریت زمان و رفع این مشکل را بررسی کنیم، کارفرماها می توانند با بررسی دلایل کمبود وقت حسابداران، به آنها کمک کنند.

تا زمان خود را مدیریت کنند، همچنین حسابدارن با برداشتن این قدم میتوانند در کار خود پیشرفت کنند. ما در مرکز آموزشی ill همیشه سعی بر این داریم که در زمان های طلایی خودمان بهترین خروجی را داشته باشیم.

 

دلایل کمبود وقت حسابدارن چیست ؟
بررسی دلایل کمبود حسابداران در مرکز آموزشی ILL

دلایل کمبود وقت حسابداران چیست؟

یکی از مهمترین دلایل کمبود وقت حسابداران، عدم برنامه‌ ریزی صحیح است. برای مدیریت بهتر زمان، حسابداران می ‌توانند از راه‌ های زیر استفاده کنند

تعیین اولویت‌ ها: اولویت ‌بندی کارها بر اساس اهمیت و فوریت آن‌ ها کمک می ‌کند. بهتر است کارهای مهم ‌تر را ابتدا انجام دهید.

استفاده از تکنیک ‌های مدیریت زمان: مثلاً تقسیم زمان به بخش ‌های کوچک ‌تر، استفاده از تقویم و برنامه‌ ریزی هفتگی.

اجتناب از اشتباهات مدیریت زمان: مانند عدم در نظر گرفتن زمان مناسب برای انجام کار، محاسبه اشتباه مقدار زمان لازم، و نامرتب بودن فضای کار.

حسابداران می توانند در زمان های مهم خود پروژهای مهمی را انجام دهند، همچنین اگر یک حسابدار خبره با مدیریت زملن می تواند درآمد بالاتری را تجربه کند اما مهمترین دلایل کمبود وقت حسابدارن چیست؟

هدفهای بزرگ

یکی از مهمترین دلایل کمبود وقت حسابداران می تواند انتخاب هدفهای بزرگ باشد.

شاید خیلی از ماها با نگاه به افراد موفق تصمیم می گیرم در یک زمان کوتاه به هدف بزرگی برسیم و روز خودمان را در جهت رسیدن به آن هدف بگذرانیم به این صورت که روزانه کارهایی را بدون ثمره انجام می دهیم.

و با خستگی و نا امیدی محل کار را ترک می کنیم و روز بعد همچنان روز را برای رسیدن به آن هدف آغاز می کنیم.

اولویت نداشتن در کارها

 

یکی دیگر از دلایل کمبود وقت حسابدارن نداشتن اولویت در انجام دادن کارها می باشد، شاید به عنوان حسابدار با این مسئله روبرو شده باشید، که روزانه تعداد بالایی از کارها را باید انجام دهید.

اما به دلیل اولویت نداشتن در کارها در اخر وقت متوجه می شویم خیلی از وظایف و کارهای آن روز را به سرانجام نرسانده ایم.

این موضوع در زندگی شخصی یک حسابدار هم تاثیر می گذارد، شاید به عنوان یک حسابدار بارها پیش اماده باشد که کارهای حسابداری خود را به منزل ببرید و مجبور شوید در منزل هم مشغول کار باشید.

عدم برون سپاری کارها

 

شاید خیلی از اوقات دلیل اصلی کمبود زمان عدم اعتماد به دیگر همکاران باشد.

یک حسابدار خبره باید بتواند کارهای روزانه و غیر ضروری را به کمک حسابدار یا دیگر کارمندان بسپارد، حتی گاهی اوقات حسابدارن جوری کار را به دیگران می سپارند که کار خودشان دو برابر می شود.

و زمان های طلایی آنها به این صورت تلف می شود، کارهای غیر ضروری ماندد تایپ کردن و …. را باید به کمک حسابدار یا دیگر کارمندان سپرد.

حس کمال طلبی

 

شاید بارها مشاهده کرده باشین که یک حسابدار برای انجام یک کار ساعتهای طولانی صرف می کند و برای انجام یک کار به نمره 90 یا 95 اکتفا نمی کند و دنبال آن است که به خود نمره 100 را بدهد.

ممکن است یک کار 2 ساعته را به 5 ساعت تبدیل کند و همچنان حس نارضایتی داشته باشد، در این حالت نه فقط زمان یک حسابدار از بین می رود بلکه این حس عدم رضایت روی کارهای دیگر آنها تاثیر می گذارد.

گاهی اوقات مشاهده می کنیم که یک جلسع سادع درون سازمانی به اندازه یک سمینار 100 نفره از یک حسابدار وقت و انرژی می گیرد.

خیلی از حسابداران فقط می کنندکه مشکل کمبود زمان می باشد اما با مدیریت همین یک گزینه می توان زمان های زیادی را در طول روز بدست آورد.

نداشتن مهارت مدیریت بحران

 

این مورد یکی دیگر از دلایل کمبود وقت حسابداران می باشد، شاید روزانه حسابدارن برای سر و کله زدن با بازاریابان شرکت و دیگر کارمندانی که به بخش آنها مربوط می شوند مجبور باشند زمان زیادی را صرف کند که این خود وقت و انرژی زیادی را از آنها می گیرد.

به جای اینکه حسابداران مهارت های لازم را برای مدیریت بخش خود یاد بگیرند روزانه ترجیح می دهند زمان زیادی را صرف پیدا کردن خاطی و دلیل به وجود آمدن مشکل می کنند.

 

بررسی دلایل کمبود وقت حسابداران
بررسی دلایل کمبود وقت حسابداران در مرگز آموزشی ایل

نداشتن انگیزه کافی

حسابدارانی که نتوانند زمان خود را مدیریت کنند، امکان پیشرفت و ترقی در کار خود را ندارند به همین دلیل است که بسیاری از واقات بعد از مدتی که در محل کار خود پیشرفت نمی کنند.

انگیزه خود را برای ادامه کار از دست می دهند و همین موضوع باعث می شود که در روز نتوانند به وظایف خود به درستی رسیدگی کنند.

 

اهمالکاری حسابداران

ریشه اصلی دلایل کمبود وقت حسابداران اهمال کاری می باشد، بسیاری از حسابداران با عقب انداحتن کارهای روزانه خود با کمبود وقت مواجه می شوند، خیلی از وقت ما می دانیم که یک وظیفه ای داریم که باید آن را به انجام برسانیم.

اما آن را تا دقیقه 90 به انجام نمی رسانیم، یک مثال ملموس برای حسابداران، بستن حسابهای آخر سال می باشد، ما این کار را تا روز آخر سال انجام نمی دهیم و خیلی اوقات این موضوع باعث می شود ما در زمان تعطلات خودمان مجبور به انجام کارهای عقب افتاد باشیم.

نداشتن مهارت کافی

خیلی از حسابداران به دلیل نداشتن مهارت کافی، زمان زیادی را صرف انجام دادن یک کار کوچک می کنند، اگر شما هم سالهاست در کار خود به عنوان حسابدار پیشرفت نکرده اید باید بدانید دلیل عمده آن عدم تسلط شما به مهارت های حسابداری ویژه بازار کار می باشد.

اگر شما هم با این مسئله روبرو هستید، پیشنهاد می کنم حتما با شرکت در یک دوره مالیاتی مهارت های خود را ارتقا دهید و در مسیر رسد و پیشرفت قدم بردارید.

نه نگفتن به دیگران

یکی دیگر از دلایل کمبود وقت حسابداران استفاده نکردن از تکنیک نه می باشد، شاید در طول روز مشغول انجام کارهای دیگران باشید، یا به دلیل اینکه مهارت کار با نرم افزارها را بلدید، روزانه با کمک به دیگر همکاران از انجام کارهای خود عقب می مانید.

تا به اینجا دلایل کمبود زمان حسابداران را باهم بررسی کردیم در ادامه قصد داریم د مورد نحوه مدیریت زمان حسابداران صحبت کنیم، شما با مدیریت زمان خود میتوانید پروژه های مهمتری بگیرید و این موضوع به کسب درامد بیشتر شما کمک می کند.

نحوه مدیریت زمان حسابداران

مدیریت زمان برای حسابداران یک مهارت بسیار مهم است. زمان، معادل پول در دنیای امروز است و به خصوص در حرفه حسابداری، مدیریت زمان می ‌تواند تأثیر بزرگی داشته باشد. در ادامه، به برخی از تکنیک ‌های مدیریت زمان برای حسابداران می ‌پردازیم

  • تحت کنترل داشتن دفتر کار: داشتن دفتر کار منظم و منظم‌ ترین مکان برای نگه‌ داری اسناد، فایل ‌ها و اطلاعات می ‌تواند به شما کمک کند تا به سرعت به اطلاعات مورد نیاز دسترسی پیدا کنید؛
  • تحت کنترل داشتن تلفن و ایمیل: تلفن‌ ها و ایمیل‌ ها می ‌توانند زمان زیادی را در اداره کارها تلف کنند. برنامه‌ ریزی منظم برای پاسخ‌ دهی به تماس‌ ها و مدیریت ایمیل‌ ها می ‌تواند به شما کمک کند؛
  • پیگیری چگونگی صرف زمان: بررسی نحوه صرف زمان خود و شناسایی نقاط ضعف می ‌تواند به شما کمک کند تا بهبود‌های لازم را اعمال کنید. ممکن است بخواهید از روش ‌های مدیریت زمان معروف مانند تکنیک “Getting Things Done” (GTD) استفاده کنید؛
  • استفاده از ابزارهای مدیریت زمان: استفاده از نرم ‌افزارها و ابزارهای مدیریت زمان می‌ تواند فرآیند کاری شما را ساده ‌تر کند. مثلاً، تقویم‌ ها، لیست ‌های وظایف، و اپلیکیشن ‌های موبایل می ‌توانند به شما در برنامه ‌ریزی کمک کنند؛
  • مشخص کردن ریتم‌ های طبیعی خود: هر فرد ریتم‌ های طبیعی خود را دارد. ممکن است شما در برخی ساعات از روز بهتر عمل کنید. با شناسایی این ریتم ‌ها، می ‌توانید وظایف مهم را در زمان‌ های مناسب انجام دهید؛
  • کاهش تعداد مدارک و مستندات موجود: داشتن تعداد زیادی اسناد و مستندات می ‌تواند زمان‌بر باشد. بررسی و حذف مستندات غیرضروری می ‌تواند به شما کمک کند تا زمان بیشتری برای کارهای مهم داشته باش.

مهمترین نکات مدیریت زمان یک حسابدار از قبیل ذیل می باشد:

  1. مدیریت و کنترل کردن محل و دفتر کار
  2. مدیریت تلفن و ایمیل های دریافتی
  3.  بررسی زمان انجام هر کار و بهبود آن طی روزهای آتی
  4.  کمک گرفتن از تکنیک های مدیریتی
  5. بررسی کردن توانایی ها خود رد انجام کارها
  6.  خلاص شدن از مدارک و اسناد اضافه در دفت کار
  7.  اولویت دادن به کارهای مهم
  8.  یاد گرفتن مهارت نه گفتن
  9.  زمان بیشتری دادن به پروژه های مهمتر
  10.  نوشتن لیست وظایف روزانه
  11.  استفاده از تکنیک جایزه دادن ( این موضوع به شما کمک زیادی می کند)
  12.  استخدام کمک حسابدار یا نیروی کمکی
  13.  مشخص کردن اهداف مهم
  14. . دسته بندی کارها

در ادامه قصد داریم چند تکنیک مهم و کاربردی برای مدیریت زمان نام ببریم که شما با استفاده از این تکنیک ها میتوانید کارهای خود را بهبهود دهید.

  • تکنیک GTD
  • تکنیک POMODORO
  • تکنیک تمرکز فرانکلین کاوی

تکنیک GTD :

در این تکنیک حسابدران باید کارهای روزانه خود را ثبت کنند، این موضوع به آنها کمک می کند که ذهن خود را از فکر کردن به انجام کارها آزاد کنند، در این تکنیک یک حسابدار می تواند بدون دغدغه فراموشی و با تمرکز بیشتر به کارهای خوود رسیدگی کند.

تکنیک Getting Things Done براساس ساده سازی کاری پیش می رود. نرم افزارهای زیادی برای این تکنیک طراحی شده اند که امکان نصب بر روی گوشی و حتی کامپیوتر را دارند.

تکنیک  Pomodoro

 

نام دیگر این تکنیک، تکنیک گوجه فرنگی می باشد و این یک تکنیک ایتالیایی می باشد،

در این روش شما به یک تایمر نیاز دارید به این صورت که زمان های خود را به 25 دقیقه تقسیم می کنید و در هر 25 دقیقه یک وظیفه ای را به انجام می رسانید.

البته بین هر 25 دقیقه باید 3 تا 5 دقیقه وقت برای استراحت در نظر گرفته شود.

با این تکنیک شما دیگر زمان پرتی نخواهید داشت و از زمان های خود به نحو احسن استفاده می کنید.

تکنیک تمرکز فرانکلین کاوی

این روش براساس اولویت بندی می باشد یعنی شما در این روش کراهای خود را براساس اهمیت آنها طبقه بندی می کنید، هر کدام از کارها که اهمیت بیشتری دارد را در طبق بالاتری قرار می دهید و پس از به انجام رساندن آن به سراغ طبقه بعدی می روید.

نتیجه گیری

تا به اینجا هم در مورد دلایل کمبود وقت حسابداران صحبت کردیم و هم نحوه رفع این معظل را ذکر کردیم، شما حسابداران در ابتدا نیاز دارید که به تمام مهارت های حسابداری ویژه بازار کار مسلط باشید و در نهایت برای پیشرفت خودتان برنامه ریزی دقیقی داشته باشید.

در نهایت از همه شما عزیزان که تا به اینجا همراه من بودید کمال تشکر را دارم.

هر سوالی در زمینه حسابدارای دارید می توانید در قسمت زیر از ما بپرسید تا متخصصان مرکز آموزشی ILL در اسرع وقت پاسخ سوالات شما را بدهند.

  1. با استفاده از این تکنیک ها می توانیم کارها را سریعتر انجام دهیم؟
    اگر شما سالها با مشکل کمبود زمان مواجه بودید شاید پیاده کردن این تکنیک ها برای شما سخت باشید اما با تمرین و تکرار حتما به نتیجه خواهید رسید.
  2.  یک حسابدار باید تمامی وظایف مربوط به حسابداری و نامه نگاری شرکت را انجام دهد؟
    میزان وظایف و نحوه انجام آنها کاملا به صورت توافقی با کارفرم می باشد.
  3.  مهمترین تکنیک که میشه برای مدیریت زمان استفاده کرد چیست؟
    به عنوان مهمترین تکنیک باید بگویم داشتن مهارت حسابداری بالا و تسلط بر امور حسابداری و از همه مهمتر امور مالیاتی در اولویت کار شما باشد.

 

2 پاسخ

    1. برای مدیریت زمان در حسابداری، چندین تکنیک کاربردی وجود دارد که می‌ توانید از آن‌ ها استفاده کنید
      برنامه‌ ریزی قبل از شروع کار: قبل از شروع هر روز کاری، لیست فعالیت‌ های خود را تهیه کنید و زمان مورد نیاز برای هر کار را تخمین بزنید. فعالیت‌ ها را بر اساس اولویت بندی کنید و به ترتیب اولویت به آن‌ ها بپردازید.
      حذف یا کاهش جلسات غیرضروری: از شرکت در جلسات غیرضروری که زمان شما را تلف می‌ کنند خودداری کنید و در صورت لزوم، از روش‌ های دیگر ارتباطی مثل ایمیل، تلفن، چت و غیره استفاده کنید.
      استفاده از نرم‌ افزارهای کمکی: نرم‌ افزارهای حسابداری می‌ توانند به شما کمک کنند تا فعالیت‌ های خود را به‌ طور سریع، دقیق و قابل ردیابی انجام دهید. این نرم‌ افزارها می‌ توانند از ورود دستی اطلاعات، تکرار کارها، خطاهای محاسباتی و سوء استفاده‌ های مالی جلوگیری کنند.
      پاسخگویی به اولین درخواست: به اولین درخواستی که دریافت می‌ کنید، پاسخ دهید و آن را از پس بگیرید تا از انباشت درخواست‌ ها و فشار روحی جلوگیری کنید.
      پذیرش خطا و گرفتن بازخورد: خطای خود را پذیرفته و سعی کنید آن را در اسرع وقت تصحیح کنید. بازخوردهای سازنده را از سوی همکاران، رؤسا یا مشتریان دریافت کنید و از آن‌ها برای بهبود عملکرد خود استفاده کنید.
      این تکنیک‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا زمان خود را به‌طور مؤثر و کارآمد مدیریت کنید و در نتیجه، بهره‌وری خود را در حسابداری افزایش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آغاز گفتگو
1
چطور میتونم کمکت کنم ؟
مرکز آموزشی ایل
سلام خوش آمدید چطوری میتونم کمکتون کنم ؟