حسابداری پیمانکاری و ساختمانی

نرم افزار حسابداری پیمانکاری و ساختمانی

نرم افزار حسابداری پیمانکاری و ساختمانی در رابطه با کار های محاسبات مالی و ثبت اسناد حقوقی و تهیه گزارشات پروژه و … میباشد و همچنین نرم افزار های حسابداری پیمانکاری و ساختمانی اطلاعات مهمی در زمینه های مالی در اختیار استفاده کنندگان این نوع اطلاعات قرار میدهد.
نرم افزار حسابداری پیمانکاری و ساختمانی چه کمکی به ما میکنند.
در پیمانکاری به خاطر وجود جزئیات زیادی که هست مثل ( انواع هزینه ها، پیمانکاران، کارفرمایان، کارمندان، کارگران، فروشندگان مصالح، شرکا، خریداران حسابهای بانکی، تنخواه گردانها، صندوق ، انواع چک های بانکی دریافتی، پرداختی و…)

در بسیاری از مواقع ممکن است ما یک سری اشتباه انجام دهیم در ثبت اسناد حسابداری یا محاسبه ی هزینه ها و دستمزدها و گزارشات مالیاتی و… به همین خاطر یک نرم افزار حسابداری مناسب به ما کمک میکند.

که این گونه خطا ها کاهش پیدا بکند و فعالیت هایی که در رابطه با پیمانکاری و ساختمانی هستند را برای ما راحت تر میکند.

حسابداری پیمانکاری

 

حسابداری پیمانکاری نوعی از حسابداری است که به ثبت و گزارش معاملات مربوط به پروژه‌ های پیمانکاری می ‌پردازد. این شامل رصد کردن هزینه ‌ها، درآمدها، و پیشرفت پروژه ‌ها است. به طور خاص، حسابداری پیمانکاری برای تهیه گزارش‌ های قانونی، تهیه گزارش درآمد، هزینه و سود پروژه، و ثبت اطلاعات صورت حساب ‌ها انجام می‌ شود.

این نوع حسابداری ویژگی‌ های خاصی دارد که آن را از سایر انواع حسابداری متمایز میکند. به عنوان مثال، در حسابداری پیمانکاری، اطلاعات مالی مربوط به پروژه ‌ها و قراردادها به صورت مستقل ثبت می ‌شود و از اهمیت ویژه‌ ای برخوردار است چرا که مدیریت و کنترل هزینه‌ ها، پروژه ‌ها، و تعهدات مالی در این نوع حسابداری مورد توجه قرار می ‌گیرد.

برای مدیریت و کنترل بهتر، نرم ‌افزارهای حسابداری پیمانکاری می‌ توانند به کار گرفته شوند که امکان ثبت دقیق اطلاعات قراردادها، محاسبه سود و زیان هر پروژه، و پیگیری پرداختی‌ های کارفرمایان را فراهم می‌ آورند. این نرم‌ افزارها به مدیران این امکان را می ‌دهند که مدیریت همزمان چند پروژه را در اختیار داشته باشند و تصمیم‌ گیری ‌های مالی مؤثرتری انجام دهند.

 

ثبت فعالیت های حسابداری در نرم افزار حسابداری پیمانکاری و ساختمانی

برای ثبت فعالیت های حسابداری در نرم افزار حسابداری به 2 روش انجام میشود:
روش اول ثبت های حسابداری باید مشابه با خصوصیات پروژ باشد و تمام مراحل تک به تک اجرا شود و در روش دوم ثبت های حسابداری در نرم افزار حسابداری باید در نرم افزار با روش و شرایط قرارداد کاری مشابه باشد.

 

نرم افزار حسابداری پیمانکاری و ساختمانی
ثبت فعالیت های نرم افزار حسابداری پیمانکاری و ساختمانی

 

مزیت استفاده کردن از نرم افزار حسابداری پیمانکاری و ساختمانی

 

اگر اطلاعات مالی ما نادرست باشد جلو گیری میکند از رشد شرکت پیمانکاری ما و باعث این میشود که شرکت پیمانکاری ما در معرض خطر های مالی ققرار بگیرد.

حالا اگر ما از نرم افزار های حسابداری استفاده بکنیم میتوانیم این خطاها را به حداقل برسانیم نرم افزار حسسابداری پیمانکاری سپیدار علاوه بر سادگی در استفاده از ان به ما امکان طبقه بندی و گزارش دهی از صورت هزینه، صورت وضعیت و تسویه حساب‌های مربوط به هر پروژه را با دقت و سرعت بسیار فراهم می کند.

و یک نرم افزار قدرتمند است برای مدیریت مالی چندین پروژه پیمانکاری به صورت هم زمان و این امکان را دارد که بهای تمام شده هر پروژه و قرارداد را محاسبه میکند.

استفاده از نرم افزار حسابداری پیمانکاری و ساحتمانی در شرکت در پیش رفت اهداف پیمانکاری ما کمک میکند به خاطر داشتن جزئیات فراوانی که دارد.

نرم افزار حسابداری و پیمانکاری خوب شامل چه ویژگی هایی میباشد

تمامی نرم افزار های حسابداری برای اسان شدن روند حسابداری طراحی شده اند.

بععضی از نرم افزار های روی محاسبه های پیمانکاری و ساختمانی تمرکز دارند استفاده از نرم افزار حسابداری هلو و سپیدار پیمانکاری بسیار ساده و کاربردی است.

و دارای قابلیت های امکان ثبت مناقصه و تمامی هزینه‌های شرکت در مناقصه و مکان ثبت انواع ضمانتنامه های پرداختی و دریافتی برای شرکت در مناقصه،

انجام تعهدات قرارداد و علی الحساب یا پیش دریافت و انجام عملیات تقلیل، آزاد سازی و تمدید برای آن و امکان دریافت فهرست بها اعلام شده توسط سازمان برنامه و بودجه و استفاده از آن در قراردادها و امکان ثبت هزینه های انجام شده برای هر قرارداد به تفکیک شامل:

 

  • هزینه های حقوق و دستمزد
  • هزینه های استهلاک دارایی های ثابت
  • هزینه های پیمانکاران دسته دو
  • سایر هزینه های سربار
  • هزینه های مواد و مصالح مصرف شده

مکان گزارش گیری از میزان پیشرفت هر پروژه بر اساس مفاد ثبت شده در قرارداد و صورت وضعیت‌های ارسال شده و…

امکانات یک نرم افزار حسابداری پیمانکاری

 

امکاناتی که یک نرم افزار حسابداری پیمانکاری و ساختمانی خوب باید داشته باشد:

  • ضرایب
  • مناقصه
  • قرارداد
  • تضامین قرارداد
  • تضامین قرارداد
  • مصالح کارفرما
  • شعبه تامین اجتماعی
  • لیست قراردادهای پیمانکاری
  • نوع هزینه
  • صورت وضعیت
  • ثبت تسویه حساب
  • گزارش کار.

ضرایب

ضریب ها درصد هایی هستند که یا به روش قانونی یا به روش توافقی بین کارفرما و پیمانکار در قرار داد نوشته میشود. در یک نرم افزار حسابداری پیمانکاری باید لیستی از این ظرایب که تعریف کردیم بتوان حذف یا ویرایش کرد.

مناقصه

هزینه هایی را که برای شرکت کردن در یک مناقصه متقبل میشویم در یک نرم افزار حسابداری پیمانکاری باید بشود این هزینه ها را ثبت کرد.

قرارداد

یک نرم افزار حسابداری پیمانکاری باید در قسمت قرارداد امکانت زیر داشته باشد:

  1.  تعیین وضعیت قرارداد از نظر موضوع قرارداد، مرکز هزینه، کارفرما، نوع قرارداد
  2.  تعیین اطلاعات ریالی قرارداد از قبیل مبلغ قرارداد، پیش دریافت قراداد، مصالح کارفرما
  3.  تعیین اطلاعات ضرایب قرارداد، تضامین قرارداد و تغییرات قرارداد
  4. تعیین کارگاه‌ها و شعب‌هایی از بیمه تامین اجتماعی که مرتبط با قرارداد می‌باشد.

تضامین قرارداد :

 

در قرارداد های پیمانکاری یک سری ضمانت نامه ها از طرف پیمانکار به کارفرما داده میشود این ضمانت ها در رابطه با پیش دریافت و انجام تعهدات میباشد.

 

نرم افزار حسابداری پیمانکاری و ساختمانی
خصوصیات نرم افزار حسابداری پیمانکاری و ساختمانی

یک نرم افزار حسابداری پیمانکاری باید اطلاعات مورد نیاز برای ثبت تضامین قرارداد نمایش داده شود اگر نوع قرارداد پیمانکاری باشد.

نوع ضمانت نامه باز شده “ضمانت نامه پرداختی” بوده و نوع قرارداد پیمانکاری جزء باشد نوع ضمانت نامه باز شده “ضمانت نامه دریافتی “ خواهد بود و “صدور ضمانت نامه بانکی ” را هم مشخص کرده و این که نوع ضمانت نامه سسپرده نقدی است یا سسفته و سند ملکی و…

مصالح کارفرما :

زمان است که کارفرما بابت قرارداد مصالحی را در اختیار پیمانکار قرار می دهد. در نرم افزار حسابداری پیمانکاری و ساختمانی اطلاعات مربوط به مصالح دریافتی را وارد کرد .

شعبه تامین اجتماعی :

قابل تعریف باشد در نرم افزار.

لیست قرارداد های پیمانکاری :

 

در نرم افزار باید لیستی از قرارداد های تعریف شده به همراه خلاصه ای از اطلاعات قابل مشاهده و حذف و ویرایش باشد.

نوع هزینه :

 

در نرم افزار حسابداری پیمانکاری لیستی از انواع هزینه ها تعریف شده قابل مشاهده و حذف و ویرایش باشد و امکان ثبت هزینه‌ها به تفکیک هزینه‌های نقدی و اعتباری وجود داشته باشد.

صورت وضعیت :

 

پیمانکار مبلغ صورت وضعیت را محاسبه میکند و صورت وضعیت خود را در اخر ماه تسلیم کارفرما میکند کارفرما مبلغ قابل پرداخت به پیمانکار را ظرف مدت مورد توافق از تاریخ وصول صورت وضعیت، پرداخت می‌کند.
در نرم افزار حسابداری پیمانکاری اصلاعات صورت وضعیت نوع / مبلغ تسویه شده / شماره / جزئیات صورت وضعیت ثبت شود.

ثبت تسویه حساب :

 

در نرم افزار حسابداری پیمانکاری امکان ثبت تسویه حساب هم از نوع بدهی (صورت هزینه یا صورت وضعیت پیمانکاری جزء ) و هم از نوع مطالبات (صورت وضعیت‌ پیمانکاری) وجود داشته باشد.

گزارش گیری :

 

در نرم افزار حسابداری پیمانکاری امکان گزارش گیری هم برای پیمانکاری و هم پیمانکاری جز وجود داشته باشد تا کاربران بتوانند گزارش های متفاوتی از هزینه ها و درامد های پروژ و قرارداد های مختلف تهیه کنند.
در نرم افزار حسابداری پیمانکاری و ساحتمانی همکاران سیستم (سپیدار ) و نرم افزار حسابداری شرکت های پیمانکاری هلو تمامی این امکانات و جود دارد. در پایان میخواهیم به ئمهم ترین سوالاتی که در این مورد از مرکز اموزشی ill پرسیدید پاسخ دهیم.

 

 

سوالات متداول

1- نرم افزار حسابداری پیمانکاری و ساختمانی بر ای کدام شرکت ها و کسب و کار ها مناسب و استفاده از اتن چه مزیتی دارد برای شرکت؟

نرم افزار حسابداری پیمانکاری و ساختمانی برای تمامی شرکت هایی که میخواهند مدیریت مالی هوشمندانه تر و کارایی و بهره وری بالا تری داشته باشند.

برای شرکت های پیمانکاری مزیت هایی دارد مثل دسترسی سریع و اسان به حقوق و دستمزد و انواع هزینه ها مثل هزینه مواد مصالح مصرفی و …

2-زمانی که از نرم افزار حسابداری استفاده کنیم چه گزارشاتی در اختیار کاربران قرار میدهد ؟

 

  • درصد پیشرفت هر پروژه
  • قراردادهای پیمانکاری اعم از قراردادهای پیمانکاری و پیمانکاری جزء به تفکیک پروژه و قراراد
  • مبالغ تسویه شده هر صورت وضعیت و صورت هزینه‌های ثبت شده
  • گزارش پیمانکاران جزء به تفکیک هر قرارداد و پروژه
  • گزارشات انبار گرداتی (کسر و اضافی انبار)
  • گزارشات ترازنامه
  • گزارشات سود و زیان
  • گزارشات دفاتر قانونی
  • گزارش تامین کنندگان و کالاهای خریداری شده از هر تامین کننده
  • میزان مواد مصرفی و دستمزد و سربار هر پروژه.

از شما همراهانن عزیز ممنونم که تا پایان این مقاله منن را همراهی کردید. در صورتی که سوالی در این زمینه داشتید میتوانید از مرکز اموزشی ill بپرسید تا متخصصین ما به شما پاسخ بدهند.

 

 

 

2 پاسخ

    1. نرم‌ افزارهای حسابداری پیمانکاری به شما کمک می‌ کنند تا فرآیندهای مالی و حسابداری پروژه‌ هایتان را به طور دقیق و کارآمد مدیریت کنید. این نرم‌ افزارها معمولاً قابلیت‌ هایی مانند ثبت مناقصه‌ ها، مدیریت هزینه‌ ها، پیگیری پیشرفت فیزیکی و مالی پروژه‌ ها، و گزارش‌ گیری دقیق از وضعیت مالی را دارند.
      برخی از ویژگی‌ های کلیدی که نرم‌ افزارهای حسابداری پیمانکاری ارائه می‌ دهند عبارتند از:
      ثبت انواع ضمانت‌ نامه‌ ها و هزینه‌ های مرتبط با مناقصه‌ ها
      مدیریت و ثبت صورت‌ وضعیت‌ های مالی و تعدیلی
      امکان دریافت و استفاده از فهرست بهای رسمی
      گزارش‌ گیری از پیشرفت فیزیکی و مالی پروژه‌ ها
      ثبت و مدیریت هزینه‌ های مربوط به هر قرارداد
      نرم‌ افزارهایی مانند سپیدار همکاران سیستم و پارمیس از جمله گزینه‌ های موجود در بازار هستند که می‌ توانند به شما در مدیریت مالی پروژه‌ های پیمانکاری کمک کنند. همچنین، لیستی از بهترین نرم‌ افزارهای حسابداری پیمانکاری برای سال 1403 نیز موجود است که می‌ توانید بررسی کنید.
      استفاده از این نرم‌افزارها می‌تواند به شما کمک کند تا با دقت و کارایی بیشتری بر پروژه‌های خود نظارت داشته باشید و از اشتباهات مالی جلوگیری کنید. این ابزارها همچنین می‌توانند به شما در تصمیم‌گیری‌های مالی بهتر و مدیریت جریان نقدی کمک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آغاز گفتگو
1
چطور میتونم کمکت کنم ؟
مرکز آموزشی ایل
سلام خوش آمدید چطوری میتونم کمکتون کنم ؟