حسابداری دولتی در دولت و ادارات عمومی چگونه است؟

حسابداری دولتی چیست و چه کاربردهایی دارد آموزش به صورت کاملا حرفه ای در مرکز آموزشی

حسابدار دولتی یک رشته از حسابداری است که به مطالعه، طراحی و اجرای سیستم‌های حسابداری در نهادهای عمومی و دولتی می‌پردازد. هدف اصلی حسابداری دولتی، ارائه گزارش‌های مالی شفاف و قابل اعتماد درباره فعالیت‌ها و عملکرد مالی دولت است.

حسابداری دولتی در دولت و ادارات عمومی با دیگر حسابداری ها متفاوت می باشد بنابراین تصمییم گرفتیم تا در مقاله به صورن مفصل به این بخش از حسابداری بپردازیم. بنابراین تا آخر مقاله همراه ما باشید تا با اصول حسابداری دولتی و تفاوت آن با دیگر حسابداری ها آشنا شوید. در ادامه اصول و قواعد حسابداری دولتی را به صورت کامل شرح می دهیم.

 

انواع حسابداری

دنیای امروز به دلیل پیچیدگی بالا و همچنین زیاد شدن کسب وکارها، دیگر نمی تواند به حالت سنتی عمل کند. بنابراین باید از سیستم حسابداری استفاده کنیم تا بتوانیم نظم بهتری داشته باشیم و بتوانیم سازمان خودمان را بهتر سازماندهی کنیم. با این حالت ما می توانیم گزارشات مالی بهتری به سازمان خود بدهیم. بر اساس گفته های بالا می توانیم بگوییم حسابداری شامل موارد زیر می باشد:

حسابداری دولتی یکی از رشته هاس حسابداری است.

  1.  حسابداری بازرگانی؛
  2.  حسابداری بهای تمام شده (صنعتی)؛
  3.  حسابداری مالیاتی؛
  4. حسابداری بودجه؛
  5.  سیستم حسابرسی؛
  6.  حسابداری مدیریت؛
  7.  در نهایت حسابداری دولتی می باشد.

حسابداری دولتی یعنی چه؟

حسابداری مالی در دولت و ادارات عمومی در دولت به این صورت انجام می شود که گزارش بودجه بندی، تمام کارها و رویدادهای ملی تمامی دستگاه های اجرایی که زیر مجموعه دولت فعالیت می کنند جمع آوری و سپس ثبت، طبقه بندی و خلاصه می شود. در نهایت تمامی این حسابها تفسیر و گزارش می شوند. به این حسابداری در وقع حسابداری دولتی می گوییم. هدف اصلی کل حسابداری دولتی این می باشد که برای بودجه دولت برنامه ریزی و تصمیم گیری بهتری گرفته شود.
اتفاقی که در این فرآیند می افتد این است که اطلاعات مالی تمامی ارگان های دولتی از قبیل وزارتخانه ها، تمامی موسسات دولتی و ….. جمع می شود، طبقه بندی می شود و در نهایت تصمیم گیری بهتری در زمینه بودجه کشوری انجام می شود.

حسابداری دولتی چه تفاوتی با حسابداری بازرگانی دارد؟

حسابداری دولتی و بازرگانی با اینکه در یکسری موارد به هم شبیه می باشند اما در نهایت تفاوت های زیادی باهم دارند. اما 4 تفاوت اصلی وجود دارد که که جز مهمترین تفاوت حسابداری دولتی و بازرگانی به حساب می آید. در واقع مهمترین تفاوت بین این دو گزارشات مالی یا همان صورتهای مالی می باشد. یکسری از افراد هستند که حسابداری دولتی را با حسابداری ملی اشتباه می گیرند که باید بگوییم این دوتا باهم تفاوتهایی دارند.
تفاوت این دو در صورتهای مالی: در شرکتهای بازرگانی ما موردی داریم به نام سرمایه که این سرمایه در مالکیت یک شخص می باشد اما در حسابداری دولتی به جای آن حساب مازاد را داریم.

 

حسابداری دولتی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

که در این حساب مازاد ما تفاوت بین دارایی و بدهی را متوجه می شویم.
مورد دیگری که باید به آن توجه شود این است که شرکتهای بازرگانی به هدف سوددهی افتتاح شده اما در موسسه های دولتی این مورد را نداریم.
یکی از دلایل تفاوت حسابداری دولتی و بازرگانی همین می باشد که انگیزه هر کدام از آنها برای مورد متفاوتی می باشد و همین موضوع باعث می شود که این دو صورتهای متفاوتی داشته باشند.

اهیمت داشتن تقدم قانون: حسابداری در دولت براساس قوانین بودجه بندی مشخص می شود. این جمله به این معنی می باشد که براساس قوانین و مقررات دولتی مشخص و معین می شود. براساس همین جمله می توانیم بگوییم هرجا بین قانون و اصول در حسابداری تضاد داشته باشیم، قانون در اولویت می باشد.
نگهداشتن حساب مستقل ضروری می باشد: حسابداری مالی در دولت و ادارات عمومی به این صورت می باشد که هر منبع مالی یک حساب مستقل به حساب می آید و با آن به عنوان یک موسسه جداگانه و مستقل رفتار می کنیم. به همین دلیل حسابداری که در دولت استفاده می شود براساس قانون متغییر می باشد. در موسسات دولتی نمی توانیم از نرم افزارهای حسابداری که در حسابداری بازرگانی استفاده می شود، استفاده کنیم.
تفاوت در مبانی اصلی ثبت حسابداری: حسابداری در بخش دولتی به دلیل اینکه فعالیت ها گسترده می باشند. به همین دلیل در زمینه حسابداری دولتی روش های متفاوتی برای حسابداری موجود می باشد.
روش متفاوت ثبت دارایی ها: این را بدانید که دارایی های ثابت در حسابداری دولتی به عنوان هزینع ثبت می شوند. اما در حسابداری بازرگانی به این صورت نمی باشد بلکه دارایی هایی که خریداری شده اند به عنوان بهای تمام شده به حساب دارایی منظور می شوند. این دارایی ها با گذشت زمان و پس از اینکه عمر مفید آنها گذشت به عنوان هزینه به حساب می آیند.
تا به اینجا به صورت کامل در مورد تفاوت حسابداری بازرگانی و دولتی صحبت کردیم.

 

 

اصول حسابداری دولتی چیست؟

در حسابداری دولتی 5 اصل را داریم که به شرح ذیل می باشند:

  1.  رعایت دقیق و اصولی حسابهای بودجه ای و دولتی;
  2.  از حسابهای مستقل استفاده می شود;
  3.  حق تقدم قوانین و مقررات مالی هر کشور بر اصول پذیرفته شده حسابداری باید رعایت شود;
  4.  برای به وجود آوردن تعهد باید اعتبار تامین شود;
  5.  باید از مبنای نیمه تعهدی و تعهدی تعدیل شده استفاده کرد.

تنخواه گردان در حسابداری دولتی به چه صورت می باشد؟

در واقع تنخواه گردان در حسابداری دولتی به دو نوع تقسیم شده است:
1) تنخواه گردان که خزانه را در دست دارد: در حساب بانک مرکزی اعتبار قراردارد و در یک حساب درآمدی عمومی قرار می گیرد که می توان مقدار مشخصی از آن را در یک سال مالی برای رفع نیازهای خزانه وزارت اقتصاد وجود دارئد.
2) تنخواه گردان استانی: به تنخواه گردان استانی مبلغی از محل اعتبار پرداخت می شود این مبلغ جهت بوجود اورد تسهیلات لازم برای پرداخت هزینه های جاری و عمرانی می باشد که این اعتبار در احتیار خزانه هر استانن قرار می گیرد.
تنخواه گردان حسابداری: به شخصی که به آن یک مبلغ خزانه و نمایندگی خزانه به آن داده می شود تنخواه گردان حسابداری می باشد.
تنخواه گردان پرداخت: به میزان مبلغی که از تنخواه گردان حسابداری می باشد و از طرف شخص ذیحساب و البته اینکار را با تایید وزیر یا رئیس دستگاه در اختیار مامورین مجاز قرار می دهد.

اصول حسابداری دولتی چیست؟
شغل های معروف در حسابداری دولتی

حسابداری مالی در دولت و ادارات عمومی انواع مختلفی دارد که از قبیل ذیل می باشد:

  • حسابدار دولت؛
  •  نماینده خزانه دار؛
  •  حسابرس IRS؛
  •  مدیر مالی؛
  •  حسابدار معتبر رسمی.

بنابراین اگر قصد دارید در این زمینه فعالیت کنید بهتر است در ابتدا تفاوت آنها را متوجه شوید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

وظایف حسابدار دولتی:

وظایف حسابدار دولتی شامل ثبت کلیه اسناد مالی، تهیه و تنظیم گزارش‌های مالی، تهیه اظهارنامه مالیاتی و اطمینان از پرداخت به‌موقع مالیات، برنامه‌ریزی برای کاهش هزینه، افزایش درآمد و به حداکثر رساندن سود می‌باشد. این حوزه نیاز به تخصص و تجربه بالا دارد و مواردی مانند بودجه‌بندی، عملیات حسابداری سپرده‌ها، تشخیص حساب‌ها، تنظیم حساب درآمد و هزینه اختصاصی، تهیه صورت‌های مالی مهم در موسسات دولتی را بررسی می‌کند.

نماینده خزانه دار

حسابدار خزانه، فردی است که مسئولیت نظارت و مدیریت تمامی امور حسابداری یک سازمان را بر عهده دارد. وظایف خزانه دار شامل موارد زیر می‌شود:

  •  مدیریت حساب‌های بانکی: خزانه داران مسئولیت مدیریت حساب‌های بانکی سازمان را برعهده دارند. آن‌ها باید پول‌های دریافتی و پرداختی سازمان را در حساب‌های بانکی مربوطه ثبت و نظارت کنند.
  • صدور و دریافت اسناد پرداختنی و دریافتنی: خزانه داران مسئولیت صدور چک‌ها و برگه‌های وصول و پرداخت را دارند.
  • مدیریت صندوق: آن‌ها نیز مسئول مدیریت صندوق سازمان هستند و باید نظارت کنند که هرگونه دریافت و پرداخت برای ثبت در صندوق با دقت و صحت انجام شود.
  • نگهداری اسناد مالی و کلیه امور بایگانی مالی و اداری: خزانه داران باید اطلاعات مربوط به پول و امور مالی سازمان را در پرونده‌های مالی نگهداری کنند.
  • پیگیری امور مربوط به ضمانت‌نامه‌های بانکی و اعتبارات: خزانه داران مسئولیت پیگیری امور مربوط به ضمانت‌نامه‌ها و اعتبارات بانکی را دارند.
  • ثبت اسناد حسابداری مرتبط: خزانه داران مسئولیت تهیه گزارشات مالی سازمان را نیز بر عهده دارند.

در آخر از همه شما عزیزان کمال تشکر را دارم که تا اینجای مقاله همراه ما ودین هر سوالی در زمینه حسابداری و حسابرسی دارید می توانید از متخصصین آکادمی حسابداری و مالیاتی دکتر مدحج بپرسید تا در اسرع وقت پاسخ سوالات شما را بدهند.

سوالات متدوال
1) حسابداری دولتی چیست؟

با توجه به قانون و براساس بودجه بندی کشور مشخص می شود، همچنین حسابداری دولتی با دیگر حسابداری ها متفاوت می باشد.

2) چند نوع تنخواه گردان در حسابداری دولتی داریم؟

انواع مختلفی تنخواه گردان داریم که یکی از آنها تنخواه گردان خزانه دار می باشد. در بالا کامل در مورد انواع تنخواه گردان ها صحبت کردیم.

3) انواع حسابداری در حسابداری دولتی چیست؟
  1.  حسابدار دولت؛
  2. نماینده خزانه دار؛
  3.  حسابرس IRS؛
  4.  مدیر مالی؛
  5.  حسابدار معتبر رسمی.
4) اصول حسابداری دولتی چیست؟

در حسابداری دولتی یک سری اصول وجود دارد که مهمترین آنها این می باشد که قانون بر تمام اصول مقدم است و ممکن است حسابداری دولتی برهمین اساس متغییر باشد.

برای مشاوره رایگان میتوانید فرم مشاوره در صفحه اصلی مرکز آموزشی ایل را پر کنید تا مشاوران ما در اولین فرصت با شما تماس بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آغاز گفتگو
1
چطور میتونم کمکت کنم ؟
مرکز آموزشی ایل
سلام خوش آمدید چطوری میتونم کمکتون کنم ؟