۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

خبر فوری: کلیه حساب‌های متعلق به اشخاص غیرتجاری «حساب غیرتجاری» محسوب می‌شود
خبر فوری: قانون بودجه سال ۱۴۰۳
خبر فوری: ماده ۲۶ قانون مالیات بر ارزش افزوده
خبر فوری: تحلیل قوانین و مقررات مالیاتی مربوط به زن (همسر مودی)
خبر فوری: پرداخت مالیات بر ارث، الكترونیكی شد
خبر فوری: معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد
خبر فوری: قانون مالیات های مستقیم
خبر فوری: اعلام جزییات تعرفه‌های پزشکی امسال
خبر فوری: تعطیلی پنجشنبه‌ ها شامل بانک‌ها نمی‌شود

اردیبهشت ۲۹, ۱۴۰۳

خبر فوری: کلیه حساب‌های متعلق به اشخاص غیرتجاری «حساب غیرتجاری» محسوب می‌شود
خبر فوری: قانون بودجه سال ۱۴۰۳
خبر فوری: ماده ۲۶ قانون مالیات بر ارزش افزوده
خبر فوری: تحلیل قوانین و مقررات مالیاتی مربوط به زن (همسر مودی)
خبر فوری: پرداخت مالیات بر ارث، الكترونیكی شد
خبر فوری: معاملات بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد
خبر فوری: قانون مالیات های مستقیم
خبر فوری: اعلام جزییات تعرفه‌های پزشکی امسال

بررسی جرائم سامانه مودیان

زمان لازم برای مطالعه : 1 دقیقه

بررسی جرائم سامانه مودیان

جرائم سامانه مودیان استراتژی است که اداره دارایی برای مجبور کردن دیگر کسب و کارها برای اضافه شدن به این سامانه و ارسال صورتحساب در نظر گرفته است.

سامانه مودیان یک سامانه مالیاتی است که توسط سازمان امور مالیاتی کشور طراحی و راه ‌اندازی شده است. این سامانه با هدف جمع‌آوری و یکپارچه ‌سازی اطلاعات مربوط به مودیان مالیاتی، از جمله اطلاعات فروش، درآمد، هزینه‌ ها و دارایی‌ ها، ایجاد شده است. هر فرد مشمول مالیات موظف است برای ثبت نام در سامانه مودیان مالیاتی و اخذ شناسه یکتای حافظه مالیاتی اقدام کند. در این سامانه به هر مودی مالیاتی یک کارپوشه اختصاص داده می‌ شود که راه ارتباطی مودیان با سازمان امور مالیاتی است.

سامانه مودیان شامل دو بخش اصلی است

بخش پایانه‌ های فروشگاهی (POS): این بخش شامل نرم ‌افزارها و سخت ‌افزارهایی است که برای صدور صورتحساب ‌های الکترونیکی مورد استفاده قرار می‌ گیرند.

بخش سامانه مودیان: این بخش شامل زیرساخت‌ های نرم ‌افزاری و سخت‌ افزاری لازم برای جمع‌ آوری، پردازش، و تحلیل اطلاعات مالیاتی است.

مشمولین باید صورتحساب ‌های الکترونیک خود را مطابق فراخوان ‌های اعلامی قانون تسهیل تکالیف مودیان در اجرای قانون پایانه‌ های فروشگاهی و سامانه مودیان در موعدهای مشخص به سامانه مودیان، ارسال کنند. عدم ثبت ‌نام در سامانه مودیان، عدم استفاده از پایانه فروشگاهی، منجر به جریمه ‌ای معادل ۱۰ درصد فروش یا ۲۰ میلیون ریال (هر یک که بیشتر باشد) می ‌شود. نکته مهم اینجاست که علاوه بر جرائم مذکور، عواقبی نظیر محرومیت از اعمال معافیت ‌های مالیاتی، نرخ صفر و مشوق ‌های موضوع قانون مالیات‌ های مستقیم نیز برای مودی در نظر گرفته شده است.

بررسی جرائم سامانه مودیان چیست
بررسی جرائم سامانه مودیان در مرکز آموزشی

دلیل عمده راه اندازی این سامانه فرار مالیاتی مودیان بود، در حال حاضر اداره دارایی قصد دارد بعد از راه اندازی این سامانه فرار مالیاتی را به حداقل برساند، و برای افراد خاطی در این جرائمی در نظر گرفته است.

انواع جرایم سامانه مودیان، عبارتند از :

  • جرائم ناشی از ثبت نام نکردن در سامانه مودیان
  • جریمه معرفی نکردن شماره حساب
  • جریمه عدم دادن صورتحساب به خریدار توسط فروشنده
  • در صورت تعطیلی واحد اقتصادی و عدم ابلاغ توسط مودی

جرایم ناشی از ثبت نام نکردن در سامانه مودیان

 

طی فراخوان هایی که توسط اداراه دارایی و دولت انجام شده افراد باید بخش عضویت خودشان را در سامانه مودیان کامل کنند، اما برای افرادی که عضویت خودشان را در این سامانه کامل نمی کنند چه اتفاقی می افتد؟

این افراد مشمول جرائم خواهند شد که این جرائم از قبیل زیر می باشند:طبق تصویب ماده 35 تاریخ 02/03/1400 قانون مالیات بر ارزش افزوده، مودیانی که عضویت خودشان را در سامانه تکمیل نکنند برخورد خواهد شد.

جریمه اول که مربوط به ماده 36 بند “الف” ارزش افزوده می باشد:

 

مطابق این ماده این مودیان شامل 10.000.000 ریال یا به میزان دو برابر، مالیات و عوارض مشخص شده تا زمان پرداخت مالیات خوهند بود.

جریمه دوم مربوط به ماده 22 قانون سامانه مودیان بند “ب” می باشد:

 

طبق این ماده، افراد و کسب و کارهایی که عضویت خودشان را در سامانه مودیان یا پایانه های فروشگاهی کامل نکرده اند، براساس این بند، شامل جریمه 10 درصد مجموع فروشی که داشتند، می شوند یا 20.000.000 ریال
یکی از این جریمه ها شامل افرادی می شود که از ثبت نام و عضویت سر، باز زدنند، البته این را در نظر بگیرید که اداره دارایی اعلام کرده هر کدوم از گزینه ها مبلغ بیشتری داشته باشدهمان به عنوان جریمه در نظر گرفته می شود.

مثال زیر را در نظر بگیرید:

هر کدام بیشتر باشد.

علاوه بر جرائم بالا، این افراد از معافیت ها و مشوق های مالیای محروم می مانند.

 

 

جریمه معرفی نکردن شماره حسابهای تجاری

 

جرائم سامانه مودیان که در بند “ب” ماده 22 مشخص شده است، بخشی از آن را به عدم ارسال شماره حسابهای بانکی اختصاص داده است.

طبق این ماده افرادی که شماره حساب خود را در سامانه مودیان اعلام نکند مشمول جریمه ای معادل 10 % جمع فروش یا 20.000.000 ریال هر کدام که بیشتر باشه علاوه بر این از معافیت ها و مشوق ها محروم می مانند.

با استفاده از یک دوره کوتاه مدت به تمام قوانین و نحوه ارسال صورتحساب به سامانه مودیان مسلط می شوید.

جرایمی که به عدم ارسال صورتحساب تعلق می گیرد

جریمه عدم ارسال صورتحساب به سامانه مودیان یکی دیگر از جرائم سامانه مودیان می باشد ،

جریمه عدم ارسال صورتحساب الکترونیکی همچنان معادل 10% جمع فروش یا معادل 20.000.000 ریال می باشد، هر کدام که مبلغ بیشتری داشته باشد آن مبلغ به عنوان جریمه عدم ارسال صورتحساب گرفته می شود.

جریمه عدم دادن صورتحساب به خریدار توسط فروشنده

 

براساس جرائم سامانه مودیان که توسط بخشنمامه قوانین مربوطه مشخص شده است اگر هر یک از مشاغل یا صاحبین کسب و کار از دادن صورتحساب به خریدر امتناع کند یا هر گونه تغییری در صورتحساب اعمال کنند شامل جریمه 2 درصدی از صورتحساب یا 2 میلیون تومان خواهند شد (هر کدام بیشتر باشد)

در صورت تعطیلی واحد اقتصادی و عدم ابلاغ توسط مودی

 

طبق قانون اگر واحد اقتصادی به صورت موقت یا دائم تعطیل شود باید این موضوع به اداره دارایی اعلام گردد، در صورت عدم اعلام، طبق جرائم سامانه مودیان و براسا بند ث ماده 22 سامانه های مودیان و پایانه های فروشگاهی، مودیان شامل 1% جریمه مبلغ فروش خواهند شد، مودیان در صورت تخلف در این زمینه مشمول جرائم سامانه مودیان خواهند بود.

 

بررسی جرائم سامانه مودیان
بررسی جرائم سامانه مودیان با مژگان مدحج

 

قوانین مربوط به بخشودگی های جریمه های سامانه مودیان

 

تا به اینجا تمام جرائم سامانه مودیان را ذکر کردیم در ادامه قصد دارم در مورد بخشودگی های مربوط به این سامانه صحبت کنم.

افرادی که نسبت به قوانین و فراخوان های سامانه مودیان پاسخ ندهد و در زمان مشخص شده در این سامانه اقدام به ارسال صورتحساب نکنند مشمول جرائم سامانه مودیان خواهند شد، این جرایم ممکنه برای یکسری موارد به شدت سنگین باشد.

مودیان برای اینکه از این موازد جلوگیری کنند باید به جزئیات قوانین این سامانه توجه کنند که در حال حاضر نیاز مهمی در حسابدار ویژه بازار کار می باشد.

با شرکت در یک دوره حرفه ای شما می تونید دغدغه خودتان را در زمینه مالیات، مبلغ هر ساله مالیات و همچنین سود فروش خود از بین ببرید.

براساس تبصره 2 ماده 22 قانون سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی، در فصل پنجم اعلام کرده که سازمان امور مالیاتی نمی تواند بیشتر از 50% جریمه های را مورد بخشودگی قرار دهد.

صورتحساب شمس چیست؟

صورتحساب شمس یک فرم است که دارای شناسه یکتای سازمان مالیاتی می ‌باشد. این صورتحساب در سه نسخه تهیه می‌ شود و در زمان ‌های خاص مورد استفاده قرار می‌ گیرد. زمان ‌هایی که به دلیل بروز حوادث ناگهانی یا نقص‌ های فنی، امکان صدور صورتحساب الکترونیکی عادی وجود ندارد. به عنوان مثال، اگر اتفاقاتی مانند آتش‌ سوزی، سیل، زلزله، سرقت تجهیزات مرتبط با صدور صورتحساب الکترونیکی، قطع برق، یا نقص ‌های فنی در تجهیزات مرتبط با صدور صورتحساب الکترونیکی رخ دهد، مودی می ‌تواند از صورتحساب شمس استفاده کند. این صورتحساب، صورتحسابی رسمی و دارای شماره مالیاتی منحصر به فرد است. برای دریافت و صدور صورتحساب شمس، مودی می ‌تواند به سازمان امور مالیاتی گزارش دهد و تا زمان برطرف شدن مشکل، فاکتورهای معاملات خود را از طریق صورتحساب‌ های شمس ارائه کند. این راهکار به مودیان کمک می‌ کند تا در شرایط فوری و ناگهانی، مشکلات مالیاتی خود را به درستی رفع کنند.

صورتحساب شمس، در واقع صورتحساب کاغذی می باشد، البته صورتحسابی که توسط سازمان دارایی طراحی شده است، این صورتحساب در صورتی که حادثه ای وجود داشته باشد یا به هر دلیلی نقص فنی اتفاق بیفتد باید مودیان از صورتحساب شمس استفاده کنند.

بعد از اینکه مشکل فنی یا نقص رفع شود مودیان موظف هستند که صورتحساب خود را در سامانه مودیان ثبت کنند در غیر اینصورت مشمول جریمه خواهند شد.

جریمه عدم ارسال صورتحساب شمس

 

یکی دیگر از جرائم سامانه مودیان جریمه عدم ارسال صورتحساب شمس می باشد، در صورتی که مودیان صورتحساب شمس خود را پس از رفع مشکل یا نقصل فنی به سامانه مودیان ارسال نکنند، مشمول جریمه ای معادل 1 % میزان فروش خواهند شد.

جدول کل جرائم سامانه مودیان

 

جرائم سامانه مودیان (جریمه براساس بیشترین میزان مشخص می شود.)
نوع تخلف میزان جریمه اول میزان جریمه دوم
جرایم ناشی از ثبت نام نکردن در سامانه مودیان
10 درصد مجموع فروش 20.000.000 ریال

جریمه معرفی نکردن شماره حسابهای تجاری
10 درصد مجموع فروش 20.000.000 ریال

جرایمی که به عدم ارسال صورتحساب تعلق می گیرد
10 درصد مجموع فروش 20.000.000 ریال

جریمه عدم دادن صورتحساب به خریدار توسط فروشنده
2 درصد از صورتحساب 2 میلیون تومان
در صورت تعطیلی واحد اقتصادی و عدم ابلاغ توسط مودی 1% جریمه مبلغ فروش –

 

سنگین ترین جریمه ها مربوط به سامانه مودیان می باشد

 

جرائم سامانه مودیان را به صورت کامل شرح دادیم و در مورد هر کدوم از مباحث سامانه مودیان و جرائم مربوط به آن به صورت تفکیک شده صحبت کردیم.

برای اینکه شامل جریمه نشوید پیشنهاد می کنیم حتما به تمام قوانین سامانه مودیان مسلط شوید و با جزئیات این قوانین را پیاده سازی کنید، اشخاصی که نسبت به این ماده ها و قوانین بی تفات باشند شامل جریمه های سنگینی می شوند.

شما می توانید از بخش قوانین موجود در سایت با تمام قوانین سامانه مودیان اشنا شوید تا اگر ابهامی در این زمینه دارید با خواندن قوانین و به روز رسانی خودتان کامل رفع شود.

در نهایت اگر سوالی در زمینه سامانه مودیان یا کارپوشه دارین در قسمت نظرسنجی سوالت خودتان را از ما بپرسید تا متخصصین مرکز آموزشی ill در اسرع وقت پاسخ سوالات شما را بدهند.

1) اگر جریمه شوم قابل بخشش نیست ؟
در واقع سازمان امور مالیاتی فقط می تواند 50 درصد جریمه ها را ببخشد یعنی اگر شما 100 میلیون جریمه شوید، در بهترین حالت 50 درصد این مبلغ بخشیده می شود پس در نظر بگیرید که 50 میلیون مبلغ کمی به عنوان جریمه نیست.

2) هزینه های راه اندازی این سامانه زیاده چکار باید بکنم؟
دوستان چندین روش برای راه اندازی سامانه مودیان وجود داره:

  •  نرم افزار حسابداری به روز بشه
  •  شرکت معتمد
  •  شرکت های واسطه

که شما برای هر کدوم از این روش ها باید مبلغی را پرداخت کند در غیر اینصورت مشمول جرائم میشین
یعنی مبلغی که برای نرم افزار یا شرکت معتمد پرداخت نمیکنید را مجبور میشید برای جریمه ها پرداخت کنید.

3)طبق شنیده ها قراره همه جرائم سامانه بخشیده بشه درسته؟
از سمت سازمان دارایی خبرهایی منتشر شده که قراره جرائم سامانه مودیان تا اخر سال 1402 بخشیده شود اما هنوز هیچ تصویبی در این زمینه وجود نداره.

2 دیدگاه دربارهٔ «بررسی جرائم سامانه مودیان»

    1. افراد زیر باید در سامانه مودیان ثبت‌نام کنند:
      عرضه‌کنندگان کالا و خدمات
      تمام اشخاص حقیقی صاحب مشاغل صنفی و یا غیر صنفی
      تمام اشخاص حقوقی صاحب شرکت‌های تجاری و اشخاص حقوقی غیر تجاری
      فعالان اقتصادی مستقر در مناطق آزاد تجاری
      این افراد باید با مراجعه به سامانه مودیان و انجام مراحل ثبت‌نام، نسبت به ارسال صورتحساب الکترونیکی، اتصال پایانه‌های فروشگاهی و بررسی پرونده مالیاتی خود اقدام نمایند. همچنین، در صورتی که مشمول مالیات بر ارزش افزوده هستید، باید ثبت‌نام ارزش افزوده را نیز پیش از ثبت‌نام در سامانه مودیان انجام دهید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط

سبد خرید

به سایت دکتر مژگان مدحج خوش آمدید.

به خاطر حضورت تو این صفحه میخوام یه هدیه خیلی با ارزش بهت بدم، که میتونی با این هدیه تا ماهی 15 میلیون درآمد داشته باشی. یا واسه کسب و کار خودت ازش استفاده کنی جهت دریافت شمارتو ارسال کن.

فرم مشاوره رایگان

فرم مشاوره رایگان برای شرکت در دوره های موجود

آغاز گفتگو
1
چطور میتونم کمکت کنم ؟
مرکز آموزشی ایل
سلام خوش آمدید چطوری میتونم کمکتون کنم ؟