دوره مالیاتی و قوانین سامانه مودیان

دوره مالیاتی صفر تا صد در مرکز آموزشی

دوره مالیاتی یکی از مباحث مهم در آموزش حسابداری می باشد شما اگر بخواهید یک حسابدار حفه ای باشید نیاز دارید کهه به مباحث مالیاتی مسلط باشید، اما برای مباحث مالیاتی شما نیاز دارید که به چه مباحثی مسلط باشید؟!
در این مقاله قصد داریم در مورد هر انچه مربوط به مالیات می شود صحبت کنیم.از جمله

  • قوانین سامانه مودیان
  • جرائم سامانه مودیان
  • ارزش افزوده

سامانه مودیان یک سیستم آنلاین متعلق به سازمان امور مالیاتی ایران است که برای ثبت نام مودیان مالیاتی، ارسال اظهارنامه ‌های مالیاتی و دریافت صورت ‌حساب ‌های الکترونیکی از اسناد مودیان حقیقی و حقوقی طراحی شده است. این سامانه به منظور جلوگیری از فساد مالی، تقلب مالی و فرار مالیاتی راه ‌اندازی شده تا تمام اطلاعات مالیاتی مشمولان نظام مالی با دقت در آن تجمیع شود.

مودی مالیاتی به شخص حقیقی یا حقوقی گفته می‌ شود که در سازمان مالیات پرونده دارد و مطابق با قانون مشمول نظام مالیاتی است و لازم است که تکالیف مالیاتی خود را در زمان ‌های مقرر شده انجام دهد. تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که درآمد و سود کسب می‌ کنند، از جمله درآمد های مربوط به حقوق و دستمزد، درآمد های حاصل از اجاره املاک و سایر درآمد های حاصل از فروش کالا یا ارائه خدمات، ملزم به ثبت نام در سامانه مودیان هستند.

 

قوانین سامانه مودیان

 

قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان که توسط کشور و اداراه دارایی وضع شده است به دلیل افزایش بودجه کشور می باشد و دلیل مهم دیگر این است که دولت از وباستگی خود به منابع نفتی و دیگر منابع بکاهد در ضمن این قانون از ابتدای سال 01/01/1402 شروع به کار کرده است.

اگر بخواهیم در مورد اهداف دولت درباره راه اندازی این سامانه صحبت کنیم می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • مهمترین هدف دولت در جهت تحول اقتصادی و نظام مالیاتی کشور می باشد.
  • و اما هدف دیگر کم کردن و از بین بردن فرار مالیاتی می باشد
  • همچنین برای اینکه یک شفافیت اقتصادی از جانب فعالان اقتصادی وجود داشته باشد این سامانه راه اندازی شده است.

اگر بخواهیم به چند تعریف مهم در زمینه سامانه مودیان بپردازیم می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

پایانه فروشگاهی: در واقع هر وسیله ای از جمله کامپیوتر، دستگاه کارتخوان، یا درگاه پرداخت الکترونیکی را می توان نام برد. این دستگاه ها باید قابلیت صدور صورتحساب الکترونیکی را داشته باشند.

کد شناسه کالا: در واقع شما بعد از راه اندازه سامانه مودیان باید برای کالاهای خود کد مشخصی تعرف کنید که آن کد ا شناسه کالا می نامند.

در سامانه مودیان و پایانه فروشگاهی شما به صورت روزانه صورتحساب فروش و خرید خود را ثبت می نمایید.

دوره مالیاتی صفر تا صد مرکز آموزشی
دوره مالیاتی صفر تا صد + مشاوره رایگان دوره

 

جرائم سامانه مودیان

اداره دارایی برای اینکه بتواند مودیان را مجبور کند که از این سامانه استفاده کنند اقدام به وضع یکسری جرائم کرده است. و کسانی که قوانین سامانه مودیان را رعایت نکند جریمه میشودند. دلیل مهم وضع این جرائم جلوگیری از فرار مالیاتی می باشد.

جرائم در سامانه مودیان به چندین بخش تقسیم می شوند که یکی از آنها عدم توجه به فراخوان های سامانه مودیان می باشد افرادی که بخش عضویت در سامانه مودیان را کامل نکنند طبق تصویب ماده 35 در تاریخ 02/03/1400 قانون مالیات بر ارزش افزوده شامل جرائم زیر می باشند:

  • جریمه مربوط به ماده 36 بند الف
  • جریمه مربوط به ماده 22 بند ب

جریمه  مربوط به ماده 36 بند “الف” می باشد

براساس این ماده شامل 000/000/10 ریال خواهند بود یا به میزان دو برار مالیات را تا وقتی که مالیات خود را تسویه کنند پرداخت خواهند کرد.

جریمه مربوط به ماده 22 بند “ب”

براساس این ماده افرادی که عضویت خود را تکمیل نکنند شامل 10 درصد مجموع فروش خود جریمه خواهند شد.
جریمه در سامانه مودیان فقط مربوط به عدم عضویت نمی شود بلکه افرادی که شماره حساب بانکی خود را معرفی نکنند هم مشمول جائم زیر می شوندکه براسا ماده 22 بند “ب” افرادی که شماره حساب معرفی نکنند مشمول جریمه ای معادل 10% جمع فروش یا 000/000/20 ریال می شوند هر کدام که مبلغ بیشتری داشته باشد.

یکی از مباحث مهم در دوره مالیاتی تسلط شما بر تمامی قوانین و همچنین ماده های و تبصره ها می باشد.

اما یکی دیگر از جرائم سامانه مودیان عدم ارسال صورتحساب می باشد که برای این موررد هم جریمه ای معادل 10% فروش یا 000/000/20 ریال در نظر گرفته شده است.

به طور کلی چرائم سامانه مودیان به مواردی مانند عدم ارسال صورتحساب، عدم ارسال صورتحساب شمس، عدم ابلاغ بابت تعطلی واحد اقتصادی، عدم ارائه صورتحساب به خریدار و دیگر موراد تعلق می گیرد

برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله جرائم سامانه مودیان را مطالعه نمایید که به صورت مفصل به این موضوع پرداخته است.

ارزش افزوده

ارزش افزوده به صورت مشترک تقریبا در همه ی کشورها با مقداری تفاوت وجود داره و یک روش مهم در مالیات ستانی می باشد. اما ارزش افزوده از سال 1387 در کشور ایران راه اندازی شد.
اگر بخواهیم به این موضوع بپردازیم که اصلا ارزس افزوده چیست باید بگویم ارزش افزوده مبلغی می باشد که پس از تولید یک محصول یک مبلغی معادل 9% به قیمت آن محصول اضافه می شود و این مبلغ را باید از مصرف کنند نهایی دریافت کرد.
مالیات بر ارزش افزوده یک مالیات غیر مساقیم می باشد که به صورت چند مرحله ای می باشد و از مرحله، تولید، توزیع و در نهایت مرحله آر مصرف کننده می باشد و فروشنده مبلغ ارزش افزوده را باید از مصرف کننده نهایی دریافت کرده و به حساب دارایی پرداخت نمایید.

 

درصد مالیات بر ارزش افزوده

 

مبلغ مالیات بر ارزش افزوده هر سال ابتدای سال مشخص می شود که تا به اینجا در ایران معادل 6 درصد+ 3 درصد عوارض تعیین شده می باشد.
فرمول محاسبه ارزش افزوده از قبیل ذیل می باشد:

بهای کالا+ (بهای کالا× نر خ مالیات بر ارزش افزوده)= بهای پرداخت نهایی توسط خریدار به فروشنده

در کل مالیات بر ارزش افزوده از 3 نوع :

  1. تولیدی : این نوع ارزش افزوده بر روی کالاهای مصرفی محاسبه می شود.
  2.  از نوع درآمدی : در این نوع مالیات بر ارزش افزوده بر فروش تولید خالص متمرکز می شود.
  3.  از نوع مصرفی: بر روی تمامی کالاها و خدمات مصرفی اعمالی می شود.

مالیات بر ارزش افزوده باید هر 3 ماه یکبار و در پایان هر فصل پرداخت شود. نکته مهم در ارزش افزوده این است که یکسری مشاغل و کالاها از پرداخت ارزش افزوده معاف می باشند.

در ذیل چندین مورد که موظف به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هستند را برای شما نام برده ام.

• وارد کنندگان
• صادر کنندگان
• کارخانه داران
• بهره برداران از معادن
• دفتر داری و خدمات مالی
• حسابدران و حسابرسان

 

دوره مالیاتی صفر تا صد در مرکز آموزشی با پشتبانی رایگان
در مرگز آموزشی ایل دوره مالیاتی صفر تا صد را به صورت کامل آموزش ببینید

 

اما کالاها و خدمات معاف از مالیات بر ارزش افزوده :

براساس اصل 51 هیچ مالیاتی برای کسب و کار معیین نمی شود مگر اینکه دولت برای آن از قبل معافیت و بخشودگی دی نظر گرفته باشد. قانون مالیات بر ارزش افزوده از این قانون مستثنی نیست و برای آن هم مبلغی جهت معافیت و بخشودگی در نظر گرفته شده است.

دولت برای افراد که در قشر کم درامد هستند یکسری معافیت ها و بخشودگی ها در بخش خدمات و محصولات لحاظ کرده است، البته این معافیت ها در بخش فرهنگی و ملی هم لحاظ شده است.

کالا ها و خدمات معاف از مالیات بر ارزش افزوده به شرح زیر می باشند:

  1.  محصولات کشاورزی یکی از این موارد می باشد البته محصولات کشاورزی که فرآوری نشده باشند.
  2.  طیور زنده، نوغان، دام، زنبور عسل و آبزیان
  3.  انواع کود، سم، بذر

ارزش افزوده در یک دوره مالیاتی 3 ماهه محاسبه می شود و در صورتی که فعالان اقتصادی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده خودداری کنند مشمول جرائم زیادی می شوند.

همچنین ما در ارزش افزوده مبحثی به نام اعتبار مالیاتی داریم که قصد دارم با یک مثال این موضوع را برای شما شرح دهم.

وقتی یک تولید کننده لباس مواد اولیه خود را تهیه می کند بابت این محصولات اولیه به فروشنده این کالا مبلغ ارزش افزوده را پرداخت می کند، بعد از تولید محصول این فروشنده خودش بابت محصولی که به مصرف کننده می فروشد باید از آن مالیاتی پرداخت کند

بنابراین این فروشنده یکبار خودش مالیات را بابت خرید مواد اولیه پرداخت کرده و یکبار از خودش از مصرف کننده نهایی مالیات دریافت کرده بنابراین باید بابت این موضوع یک بار بدهکار و یکبار بستانکار سازمان امور مالیاتی شده باشد بنابراین در این بین برای او در سازمان یک اعتبار مالیاتی لحاظ می شود.

 

لایحه نویسی چیست و چه کاربردی دارد؟

گاهی اقات پیش می آید که از طرف اداره مالیات برای ما مبلغی در نظر گرفته می شود که از نظر ما ممکن است این مبلغ نادرست باشد، بنابراین ما برای دفاع از خود مجبور می شویم از لایحه نویسی برای دفاع از حقوق خود استفاده کنیم.

در واقع لایحه نویسی به نوشته ای گفته می شود که مودیان برای دفاع از خود در مقابل سازمان امور مالیاتی یا مالیات زیاد استفاده می کنند، لایحه نویسی قوانین و قواعد خاص خودش را دارد و اگر شما تصمیم دارید لایحه ای را به سازمان امور مالیاتی ارسال کنید

اید از این قواعد و قوانین پیروی کنید تا لایحه ی شما تاثیر به سزایی در کاهش مالیات شما داشته باشد.

در نهایت شما بعد از دریافت برگ تشخیص مالیات که از طریق درگاه ملی MY.TAX.GOV.IR به شما ابلاغ می شود می توانید نسبت به این برگه تشخیص اعتراض نمایید، نوشتن لایحه پیچیدگی های خاص خودش را دارد که اگر درست انجام نشود ممکن است از طرف سازمان مورد قبل واقع نشود.
نکات مهم در لایحه نویسی
یک از نکات مهم این است که اگر مدرک و سندی داریم باید اماده کنیم، همچنین اگر قصد داریم از ماده یا تبصره خاصی استفاده کنیم حتما باید آن را به صورت کتبی یادداشت کنیم، این را در نظر بگیرید که توضیحات شفاهی ممکن است از یاد نمایندگان هیئت برود.

لایحه نویسی به فرآیند تهیه و تنظیم یک متن حقوقی اطلاق می ‌شود که معمولاً توسط وکلا یا افراد حقوقی به منظور دفاع از موقعیت یا ادعای خود در یک پرونده قضایی تقدیم دادگاه میگردد. این متن می ‌تواند شامل استدلال ‌ها، ادله، و اطلاعات مرتبط با پرونده باشد تا به قاضی یا مقام قضایی کمک کند تا تصمیم ‌گیری دقیق‌ تری داشته باشد.

در قانون، لایحه می ‌تواند دو معنی داشته باشد:

پیشنهاد مکتوبی که توسط دولت به مجلس ارائه می ‌شود و پس از بررسی و تصویب، به قانون تبدیل می ‌شود.

نوشته ‌ای که توسط طرفین دعوا یا وکلای آن ‌ها به منظور دفاع بهتر از دعوی به دادگاه ارائه می ‌شود.

نوشتن لایحه نیازمند دانش حقوقی و مهارت در نگارش است تا بتواند موثر واقع شود و به دفاع از موقعیت قانونی فرد کمک کند.

 

ویژگی های یک لایحه خوب

 

به طور کلی ویژگی های یک لایحه خوب عبارتند از:

  1.  تمام محاسباتی که ما انجام می دهیم در لایحه منعکس می شود بنابراین خیلی مهم می باشد که به درستی تحریر شود؛
  2. نگارش رسمی و اداری باشد؛
  3.  خلاصه و مفید باشد؛
  4. احساسات و ناراحتی ما نباید در لایحه مشاهده شود؛
  5.  به تمام اسناد و مدارکمون در لایحه اشاره کنیم.

مراحل مهم اعتراض به صورت ذیل می باشد:

  • مرحله اول : برگه تشخیص را به درستی مطالعه فرمایید و با اظهارنامه پر شده مقایسه نمایید، سپس به سازمان امور مالیاتی مراجعه نمایید؛
  • مرحله دوم: هیئت حل اختلاف بدوی می باشد : مودی باید اسناد و مدارک خود را برای ارائه به سازمان ببرد؛
  • مرحله سوم: هئیت تجدید نظر، اگر مودی با هیئت حل اختلاف به نتیجه نرسد باید موضوع را به هئیت تجدید نظر ارجاع دهد؛
  • مرحله چهارم: اعتراض به هیئت تجدید نظر می باشد: در اینجا همچنان مودی امکان اعتراض به رای صادره از هیئت تجدید نظر را دارد در این مرحله می تواند به دیوان عدالت اداری رجوع کند؛
  • مرحله پنجم : اخرین مرحله اعتراض به دیوان عدالت می باشد که در این مرحله به صورت قطعی به اعتراض مودی رسیدگی می شود و اخرین مرحله اعتراض می باشد.

اظهارنامه مالیاتی چیست

اظهارنامه مالیاتی باید در یک دوره مالی یک ساله تهیه شود و به سازمان امور مالیاتی ارسال شود، در واقع اظهارنامه یک سند رسمی است که در آن درآمدها، هزینه ها، اعمال مالیاتی و دیگر موارد مشابه قید می شود.

سازمان امور مالیاتی به کمک اظهارنامه ها می تواند مقدار مالیات هر شخص یا هر شرکت و کسب و کاری را محاسبه کند.

بخش های مهم اظهارنامه مالیاتی از قبیل ذیل می باشد:

 

برای پر کردن اظهارنامه مالیاتی به اطلاعات دقیقی نیاز می باشد.
بخش های مهم اظهارنامه :

  1.  بخش اطلاعات شخصی، بخش درآمد، بخش هزینه ها، بخش حقوق و دیگر درآمدها و بخش اعمال مالیاتی
    ارائه اظهارنامه مالیاتی مزایایی را برای مودی به همراه دارد:
  2.  رعایت قانون
  3.  بررسی دقیق درآمدها و هزینه ها
  4. افزایش اعتماد عمومی
  5.  کاهش مخاطرات مالیاتی
  6.  بهبود وضع مالی مودی

ما در کل انواع مختلفی از اظهارنامه مالیاتی را داریم که هر کدام به منظور خاصی ارسال می شود، دوتا از مهمترین اظهارنامه ها یکی اظهارنامه اشخاص حقیقی می باشد و دیگری اظهارنامه اشخاص حقوقی

اظهارنامه های دیگری از قبیل اظهارنامه ارث، اظهارنامه املاک، اظهارنامه مستقلات و ….. موجود می باشد که هر کدام مربوط به بخشی از مالیات می باشند.

نحوه تهیه وارسال اظهارنامه :

جهت تهیه اظهارنامه باید ابتدا اقدام به جمع اوری مدارک مربوطه بکنید، تهیه فرم اظهارنامه مالیاتی که شما برای رد کردن اظهارنامه مالیاتی باید از طریق سایت my.tax.gov.ir اقدام کنید.

وارد کردن اطلاعات صحیح و دقیق، بررسی صحت اطلاعات، ارسال به موقع اظهارنامه به مراجعه مربوطه مالیات در نظر گرفته شده در اظهارنامه می تواند به چند صورت پرداخت شود از قبیل:

  • نقدی
  • پرداخت الکترونیکی
  • پرداخت به صورت اقساط

این ها مواردی بودند که شما برای ارسال اظهارنامه درست و دقیق باید رعایت نمایید برای بدست اوردن اطلاعات دقیقتر می توانید مقاله اظهارنامه مالیاتی را مطالعه نمایید.

اظهارنامه حقیقی چیست؟

اظهارنامه حقیقی مربوط به اشخاص حقیقی یا مشاغل به صورت سالانه توسط افراد حقیقی به سازمان امور مالیاتی ارسال می شود، در گذشته اظهارنامه عملکر اشخاص حقیقی به صورت دستی تهیه می شد، اما بعد از راه اندازی سامانه امور مالیاتی این اظهارنامه به صورت الکترونیکی تهیه و ارسال می شود.

شما برای ارسال اظهارنامه مالیاتی به صورت الکترونیکی ابتدا باید ثبت نام خود را در سایت my.tax.giv.ir کامل نمایید.

زمان ارسال اظهارنامه اشخاص حقیقی در ابتدای خرداد هر سال می باشد و مودیان باید اطلاعات مالی خود را یعنی از ابتدای 1 فروردین تا روز آخر اسفند ارسال نمایند.

تمامی اشخاصی که فعالیت اقتصادی دارند باید اقدام به ارسال اظهارنامه خود بکنند.

افرادی که موقع ارسال اظهارنامه اگر تخلف یا خطایی داشته باشند ممکن است به آنها علی الراس بخورد.

علی الراس چیست؟ اگر ممیزان مالیاتی موقع چک کردن مدارک اون شخص اشتباهی را تشخیص دهند، مالیات را به صورت علی الراس با یک مبلغی که خودشان مشخص می کنند در نظر می گیرند.

عدم ارسال اظهارنامه به موقع، در صورتی که اظهارنامه ناقص باشد، در صورتی که مدارک مورد نیاز را بعد از دریافت نامه کتبی ارائه ندهد.

ممیزان اگر مشکلات بالا را تشخیص دهند اقدام به تشخیص علی الراس خواهند داد.

اشخاص حقیقی طبق تقسیم بندی زیر مشخص می شوند:

  •  دارندگان کارت بازرگانی
  •  افرادی که کارخانه، تولیدی و ….. داشته باشند
  •  صاحبین زایشگاه، کلینیک تخصصی، بیمارستان و … باشند
  •  صاحبین مشاغل صرافی و ….

مراحل تکمیل و ارسال اظهارنامه از قبیل ذیل می باشد:

  1. ورود به سایت my.tax.gov.ir
  2.  با استفاده از نام کاربری و رمز وارد اظهارنامه می شوید
  3.  اطلاعات خواسته شده را تکمیل می کنیم
  4.  یک نسخه از اظهارنامه را نگهداری کنید
  5. کد رهگیری را نگهداری کنید و قبض الکترونیکی مالیاتی را صادر می کنیم.

در آخر شما باید اقدام به پرداخت مالیاتی نمایید، اظهارنامه مالیاتی تا 12 ماه بعد از تسلیم اظهارنامه به سازمان امور مالیاتی اظهارنامه مشمول رسیدگی می باشد.

 

 

اظهارنامه عملکرد افراد حقوقی

اظهار نامه ها عملکرد و وضعیت مالی یک فرد حقوقی یا حقیقی را در طی یک سال نشان میدهد همه افراد حقوقی که شرکت یا موسسه ای ثبت کردند.

و آن شرکت و موسسه در حال فعالیت باشد زمان دارند که تا پایان تیر ماه سال بعد اظهار نامه عملکرد سال قبلی خود را در سایت اداره دارایی به نشانی tax.gov.ir ثبت کنند.

اداره مالیات باید تا سه ماه بعد از رسیدگی به اظهارنامه برگ تشخیص را به مودی ابلاغ نماید.

طبق ماده 105 در قانون مالیاتهای مستقیم در امد افراد حقوقی مشمول 25 درصد مالیات بر درامد میباشد.

افراد حقوقی شامل دو دسته میشوند :

  • دسته اول شامل : همه ی شرکت های خارج از کشور و شرکت هایی است که در اداره ثبت شرکت ها ثبت شده باشند .
  • دسته دوم شامل : ان دسته از شرکت ها و سازمان ها است که وابسته اند به دولت از طرف ذدولت مجوز قانونی دارند برای فعالیت .

مدارکی که افراد حقوقی به اداره دارایی ارائه میدهند.

اشخاص حقوقی به غیر از اظهار نامه عملکرد که در سایت بارگذاری میکنند این وظیفه را دارند که در یک دوره مالیاتی یک سری مدارک ارائه دهند.

افراد حقوقی گروه اول : افرادی جزو این گروه هستند که میزان خرید و فروش انها در یک دوره مالیاتی بیش تر از سی ملیارد ریال باشد.

و ان افرادی که دارای کارت بازرگانی هستند و در بخش واردات و صادرات فعالیت میکنند و صاحبین کارخانه ها و بیمارستان ها و معدن ها و هتل ها و کلینیک های تخصصی و زایشگاه ها فروشگاه های زنجیره ای و صرافی

این افراد علاوه بر اظهار نامه عملکرد باید تراز نامه مالی صورت سود و زیان و صورت گردش مالی خود را هم ارائه کنند.
اگر شرکت شما جز شرکت هایی باشد که در پخش تولید یا خدمات است بهای تمام شده کالا یا خدمات انجام شده به صورت کامل اعلام شود.

مدرک هایی که شرکت پیمانکاری باید ارائه دهند

 

کلیه مدارکی که یک شرکت پیمانکاری باید ارائه بدهد شامل:

  • قراردادها
  • صورت وضعیت ها
  • تعادیل
  • تغییر مقادیر و مهم ترین ان ها قیمت تمام شده قرارداد می باشد.

مودی در اظهار نامه عملکرد خود مالیاتی را که در طول سال پرداخت میکند مثل مالیات ارزش افزوده و مالیات تکلفی این گونه موارد در اظهار نامه عملکرد قید کند.

مهم ترین مورد این است که مودیان باید تمام مشخصات حقوقی و ثبتی خود را در اظهار نامه مالیاتی ذکر کند.

اگر شخص حقوقی اظهار نامه عملکرد رد نکند نمیتواند از بخشودگی ها و معافیت مالیاتی خود استفاده کند و مشمول جریمه میشود معادل 30 درصد مالیاتی که پرداخت نکرده است.

و اگر شخص حقوقی اظهار نامه خود را به موقع رد کند مودی اگر در محاسبه تراز نامه یا حساب سود و زیان خود اشتباه کرده باشد تا 30 روز وقت دارد که اصلاح کند و به کارشناس پرونده بدهد.

تبصره ماده 100 چیست و جه زمانی استفاده میشود :

اشخاص حقیقی میتوانند از تبصره ماده 100 استفاده کنند. اشخاص حقیقی که درامد یک دوره مالیاتی ان ها بر اساس تبصره 6 برای سال 1402 معادل است با صد برابر معافیت ماده 84 ( 6.720.000.000 تومان ) یعنی آن دسته از مشاغلی که درامد سالانه ان ها از این مبلغ کم تر باشد.

میتوانند از تبصره ماده 100 استفاده کنند این اشخاص نیازی به ارسال اظهارنامه عملکرد و رسیدگی مالیاتی ندارند. اشخاص حقیقی شامل 3 گروه هستند که هر کدام از این گروه ها باید در پایان یک دوره مالیاتی باید اظهار نامه عملکرد خود را ارسال کنند و یک سری مدارک و اسناد نگهداری کنند.

اشخاصی که فروش انها از 6.720.000.000 تومان بیش تر نباشد میتوانند از تبصره 100 استفاده کنند این اشخاص یک فرم مالیات مقطوع که برای انها بارگذاری شده است را پر میکنند و نیازی به نگهداری اسناد و مدارک ندارند و معاف از رد کردن اظهار نامه عملکرد میباشند.

چه افرادی نمیتوانند از تبصره 100 استفاده کنند

 

  • در امد ان مودی در سال قبلی بالاتر از 67.200.000 باشد
  • فرم تبصره 100 در سایت tax.gov.ir بارگذاری نشده است
  • اگر درامد یا فروش یک نفر از شرکا در پرونده های مشارکت مدنی از مبلغ 67.200.000 بیش تر باشد یا جمع درامد مشارکت انها از مبلغ 150.000.000.000 باشد
  • آن دسته از افرادی که از پایانه فروشگاهی باید استفاده کنند ولی هیچ اقدامی نکردند
  • مودیان درخواست استفاده از معافیت های 137،165، 172 داده باشد
  • تسهیلاتی که شامل افراد مشمول استفاده از تبصره 100 میشوند.

این اشخاص معاف هستند از نگهداری اسناد و مدارک نیازی به ارسال اضهار نامه ندارند

محاسبه مالیات عملکرد سالانه به صورت مقطوع
روشی که مالیات مقطوع عملکرد سال 1402 مشخص میکند.
اداره امور مالیاتی طبق داده های مودی یک فرم مشخص در سایت بارگذاری میکند.

دو حالت زیر اتفاق می افتد :

میزان فروش و درامد تعیین شده در سامانه سازمان امور مالیاتی کمتر از مبلغ فروش واقعی آن شخص می باشد.

در این مواقع مودی مبلغ واقعی فروش خودش را در سایت اصلاح میکند و اگر مورد قبول نبود مودی اظهار نامه عملکرد به صورت عادی ثبت و ارسال میکند.

 

کتمان درامد هنگام پر کردن تبصره 100

صورت معاملات فصلی چیست

بر اساس ماده 169 ق.م.م همه ارگان هایی که خرید و فروش انجام می دهند اعم از شرکت های خصوصی و ……. باید صورت خرید و فروش خود را در عرض یک ماه به سازمان امور مالیاتی ارسال کنند.

صورت معاملات فصلی با ارزش افزوده متفاوت میباشد.

دو تفاوت مهم در صورت معاملات فصلی و ارزش افزوده این است صورت معاملات فصلی فقط یک گزارش است گزارشی از تمام معاملات ما مثل خرید و فروش در یک فصل ولی ارزش افزوده فقط یک عدد کلی از میزان فروش یک کسب و کار است.

تفاوت دوم به ازای معاملات فصلی هیچ مبلغی به سازمان امور مالیاتی پرداخت نمی شود.

اما به ازای اظهارنامه ارزش افزوده باید مبلغ مالیات به سازمان امور مالیاتی پرداخت شود. چه اطلاعاتی در صورت معاملات فصلی نوشته می شود.
مودیان بر اساس نوع معامله و قراردادشان اطلاعات متفاوتی ارسال میکنند.از لحاظ هویتی مجوز ها قرارداد ها سرمایه اطلاعات دارایی ها امول با هم متفاوت است.

همه کسب و کارها و فروشنده ها موظف هستند که در دوره های سه ماهه و در پایان هر فصل صورت معاملات فصلی خودشان را به سازمان امور مالیاتی ارائه کنند تا 45 روز بعد از پایان هر فصل صورت معاملات فصلی خود را ارائه کنند.

این 3 گروه باید صورت معاملات فصلی خود را ارسال کنند.

  • افراد حقوقی (شرکت ها)
  • افراد حقیقی ( مشاغل گروه اول)
  • صاحبان مشاغل، مشمولین اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده

جریمه های ارسال نکردن صورت معاملات فصلی :

عدم ارسال یا استفاده از شماره اقتصادی خود برای معاملات دیگران یا استفاده از شماره اقتصادی دیگران برای معاملات خود مشمول جریمه‌ای معادل ده درصد (10%) مبلغ مورد معامله‌
ارائه نکردن فهرست معاملات انجام شده به سازمان امور مالیاتی معادل یک درصد (1%) معاملاتی که فهرست آن‌ها ارائه نشده است.

در مواردی که خریدار از ارائه شماره اقتصادی خودداری و فروشنده نسبت به اجرای تکلیف قانونی خود مبنی بر تکمیل فرم امتناع و ارسال آن به اداره امور مالیاتی خود اقدام نماید خریدار با توجه به مسئولیت تضامنی مشمول جریمه‌ای معادل 10% مبلغ مورد معامله خواهد بود.

هرگونه جعل، تقلب، معاملات غیرواقعی، سوء استفاده و تبانی مطابق با قانون مبارزه با پولشویی، قانون ارتقاء سلامت نظام اداری مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام و سایر قوانین و مقررات مربوطه اقدام خواهد گردید.

 

دوره مالیاتی مرکز آموزشی چیست.
دوره مالیاتی مرکز آموزشی چیست و چه چیزهایی در آن آموزش داده میشود ؟

 

نحوه ثبت‌ نام سامانه مودیان

ثبت نام در سامانه مودیان به صورت خودکار توسط خود سازمان امور مالیاتی انجام شده است، تمامی صاحبین مشاغل و اشخاص حقوقی باید فاکتورهای خود را در این سامانه ارسال کنند، لازم به ذکر است عدم فعالیت در سامانه مودیان موجب جرائم برای مودیان خواهد بود.

نحوه ثبت نام سامانه مودیان مالیاتی :
1) اولین مرحله ایجاد پرونده مالیاتی در سازمان امور مالیاتی می باشد
2) مراجعه به سایت my.tax.gov.ir و دریافت نام کاربری و رمز عبور
3) دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی
4) دریافت کلیدهای عمومی
5) گواهی امضای دیجیتال
6) دریافت شناسه کالاها

شما برای دریافت شناسه های عمومی می توانید به کمک توکن این شناسه ها را دریافت کنید.
اما برای دریافت گواهی امضای دیجیتال باید به gica.ir مراجعه نمایید
شناسه کالا یکی دیگر از موراد مهم می باشد که برای دریافت آن اگر از شناسه کالای عمومی استفاده می کنید می توانید از طریق سایت www.stuffid.tax.gov.ir مراجعه نماید یا اگر از شناسه کالای شما اختصاصی می باشید یا نمی توانید آن را در سایت stuffid پیدا کنید باید از طریق سایت www.ntsw.ir مراجعه نمایید، مقداری دریافت کردن شناسه کالا از این سایت کمی پیچیده می باشد و مشمول مبلغ جزئی خواهد بود.
پس از دریافت کلیه این اطلاعات شما باید وارد سایت my.tax.gov.ir شوید و انتخاب نمایید که ارسال صورتحسساب شما قرار است توسط خود شما ، شرکت معتمد یا نرم افزار واسط ارسال شود.
بعد از تعاریف تمام موارد ذکر شده شما باید نرم افزار حسابداری خود را به سامانه مودیان متصل کنید و از همه مهمتر شما باید از نرم افزار حسابداری استفاده کنید که به سامانه مودیان متصل باشد.
تحریر دفاتر و پلمپ دفاتر چیست؟
دفاتر قانونی سالانه توسط مشاغل حقیقی و حقوقی تحریر و پلمپ می شوند، در واقع هر کسب و کار قانونی موظف است این دفاتر را سالانه اماده نماید و به سازمان امور مالیاتی ارسال نماید.
این دفاتر در یک دوره مالیاتی سالانه تحریر و پلمپ می شوند، به این صورت که در اسفند ماه سال مالی سفارش داده می شوند و در اسفند سال آینده به سازمان امور مالیاتی ارسال می شوند.
اما تحریر دفاتر به این معنا می باشد که یک حسابدار موظف است به صورت روزانه تمامی اسناد و مدارک حسابداری خود را در دفاتر قانونی ثبت نماید، مسئله قابل توجه این است که نباید خطایی در این دفاتر باشد در ادامه به نحوه تحریر دفاتر خواهم پرداخت.
دفاتر به صورت کلی از دفتر روزنامه و دفتر رسمی تشکیل می شوند:
دفتر روزنامه: در این دفتر تمامی داد و ستدهای مالی شرکت به صورت روزانه ثبت می شوند. موضوع مهم در ثبت این دفاتر این است که رسیدها باید به ترتیب تاریخ وقوع ثبت شوند.
دفتر روزنامه از 4 ستون تاریخ، شرح، مبلغ بدهکار و بستانکار تشکیل شده است.
دفتر کل : این دفتر برای کلیات حسابها استفاده می شود و شما جزئیاتی که در دفتر روزنامه قید می شود نمی باشد.
در نظر داشته باشید کلیه اطلاعات دفتر روزنامه به صورت کلی در دفتر کل ثبت می شوند،
در دفتر کل ستون های شماره سند، شرح، تاریخ، بستانکار ، بدهکار و همچنین مانده در این دفتر ثبت می شوند.
یادگیری دفاتر قانونی و تفاوت آنها یکی مباحثی می باشد که حسابداران باید به صورت حرفه ای به آن مسلط باشند،

پلمپ دفاتر: تعداد برگه های دفاتر موقع سفارش مشا تعیین می شود بنابراین شما وقتی یک دفتر 50 برگ سفارش می دهید باید هنگام تحویل دادن هم یک دفتر 50 برگ تحویل دهید، سازمان امور مالیاتی برای کم نشدن تعداد برگه های این دفاتر آن ها را پلمپ یا به اصطلاح قیطان کشی می کنند، و این دفاتر منگوله دار می شوند.
اشخاصی که باید دفاتر خود را پلمپ کنند:
بر طبق قانون تمامی افراد گروه 1 و 2 باید دفاتر خود را تحریر کنند، همچنین اشخاص حقوقی موظف هستند دفاتر خود را به سازمان امور مالیاتی ارسال نمایند.
برای دریافت دفاتر خود شما می توانید از طریق سایت irsherkat.ssaa.ir اقدام نمایید.
مالیات بر حقوق و دستمزد 1402
مالیات بر حقوق توسط کارمندان پرداخت می شود، در واقع این مالیات توسط کارفرما از حقوق کارمندان کسر و به سازمان امور مالیاتی ارسال می شود.
مالیات بر حقوق جز مالیات مستقیم به حساب می آیند زیر به صورت مستقیم از حقوق کارکنان کسر می شوند،
این را در نظر داشته باشید که کارمندان هیچ وظیفه ای در قبال پرداخت مالیات حقوق خود ندارند و این وظیفه کارفرما می باشد که این مبلغ را از حقوق کارکنان کسر کند.

مواردی از حقوق کارکنان که مشمول مالیات می باشد:
حق اولاد، اضافه کاری، خواربار، عیدی، مزایایی که بابت بدی آب و ها پرداخت می شود، هزینه های ماموریت و سفر، کمک هزینه های عائله مندی، پاداش های اخر سال، حق شیر، مزیت هاای نهضت سواد آموزی، خسارت های که بعد از اخراج به کارمندان پرداخت می شود همگی مشمول مالیات می باشند و در یک دوره مالیاتی یک ماهه این میزان از حقوق کارکنان کسر می شود
این موارد بسیار مهم می باشد زیرا حسابدارن به صورت روزانه با حقوق و همچنین مالیات حقوق کارکنان سر و کار دارند و اگر نتوانند از پس کسر مالیات بربیایند باید به سازمان امور مالیاتی پاسخ دهند.
بنابراین به حسابدارانی که به این بخش مسلط نیستند پیشنهاد می شود حتما با شرکت در یک دوره مالیاتی کاملا به این بخش مسلط شوند.
روش محاسبه مالیات بر حقوق:

مالیات بر حقوق به صورت پلکانی محاسبه می شود به این صورت که مبلغی از حقوق کارکنان معاف از مالیات می باشد و از یک مبلغی به بعد این مالیات به صورت پلکانی محاسبه می شوند برای مثال در سال 1402 تا 10.000.000 میلیون تومان از حقوق کارکنان معاف از مالیات می باشد و بعد از آن هر مبلغی که به حقوق اضافه می شود به ترتیب شامل 10، 15، 20 و 30 درصد مالیات می شود.
اما در این میان افرادی هستند که از دادن مالیات معاف می باشند:
اشخاصی مثل اعضاء هیئت های نمایندگی متعلق به دولت های خارجی
روسا و عضوهای هیئت های نمایندگی سازمان ملل متحد و ……

نحوه ارسال لیست مالیات حقوق

حسابداران باید مالیات خود را باید از طریق سایت salary.tax.gov.ir لیست و ارسال نمایند و در صورت تخلف کارفرمای آن مجموعه جریمه خواهد شد.

 

سوالات متداول

  1. در یک دوره مالیاتی چه مباحثی یاد میگیریم ؟ شما در یک دوره مالیاتی جامع و معتبر به مباحث : ارزش افزوده، معاملات فصلی، اظهارنامه های عملکرد، لایحه نویسی و دیگر مباحث مالیاتی مهم مسلط می شوید
  2. اگر سامانه مودیان را آموزش بینم میتوانم پروژه بگیرم ؟! شما در کنار سامانه مودیان باید به دیگر مباحث مالیاتی مثل اظهارنامه های عملکرد، ارزش افزوده و معاملات فصلی باید مسلط شوید در این صورت بله شما میتوانید از شرکتهای معتبر پروژه های خوبی را دریافت نمایید.
  3. جریمه هایی که سازمان در نظر میگیره بخشیده میشوند ؟!
    بعضی وقتها سازمان امور مالیاتی بخشودگی هایی را برای مودیان در نظر میگیرد در غیر اینصورت باید جرائم خود را پرداخت نمائید.

 

 

آغاز گفتگو
1
چطور میتونم کمکت کنم ؟
مرکز آموزشی ایل
سلام خوش آمدید چطوری میتونم کمکتون کنم ؟